Säkerheten blir lidande
Så är det dags igen, nedskärningarna av personalen är som en gummisnodd. Nu är det Arlanda som är på tapeten och andra flygplatser lär följa efter. Här i Kiruna har fyra tjänster försvunnit senaste åren, men antalet vikarier har ökat. Och en tillfällig anställning köper man av Kiruna kommun på sex månader.
Övertidstaket är passerat för länge sedan, det finns de som har fyrahundra övertidstimmar.
Då skulle jag som lekman vilja se vilka inbesparingar som skett med anledning av de indragna tjänsterna, eller måste man vara chef för att förstå vinsten?
En annan fråga är: Hur kan man få dispens, om man nu har en sådan, för all denna övertid? Eller har fack och yrkesinspektionen inget att säga till om längre?
Luftfartsverket går alltid ut i media och trycker på den enorma flygsäkerhet som råder i Sverige. Tror någon att man kan upprätthålla lika säkerhet med mindre personal men med fler arbetsuppgifter. Och med personal som ibland har dubbla arbetspass?
Statistik visar att den mänskliga faktorn är den största orsaken till varför olyckor eller tillbud inträffar.
Vad man undrar över är om de lokala ledningarna inte vågar tala om vad konsekvenserna blir ute på flygplatserna. Men det är väl så nuförtiden att man nickar och håller med högre chefer. Lugnast så för karriären!
Airman
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.