Säkerheten blir lidande

DEBATT: INSÄNT2003-12-02

Så är det dags igen, nedskärningarna av personalen är som en gummisnodd. Nu är det Arlanda som är på tapeten och andra flygplatser lär följa efter. Här i Kiruna har fyra tjänster försvunnit senaste åren, men antalet vikarier har ökat. Och en tillfällig anställning köper man av Kiruna kommun på sex månader.

Övertidstaket är passerat för länge sedan, det finns de som har fyrahundra övertidstimmar.

Då skulle jag som lekman vilja se vilka inbesparingar som skett med anledning av de indragna tjänsterna, eller måste man vara chef för att förstå vinsten?

En annan fråga är: Hur kan man få dispens, om man nu har en sådan, för all denna övertid? Eller har fack och yrkesinspektionen inget att säga till om längre?

Luftfartsverket går alltid ut i media och trycker på den enorma flygsäkerhet som råder i Sverige. Tror någon att man kan upprätthålla lika säkerhet med mindre personal men med fler arbetsuppgifter. Och med personal som ibland har dubbla arbetspass?

Statistik visar att den mänskliga faktorn är den största orsaken till varför olyckor eller tillbud inträffar.

Vad man undrar över är om de lokala ledningarna inte vågar tala om vad konsekvenserna blir ute på flygplatserna. Men det är väl så nuförtiden att man nickar och håller med högre chefer. Lugnast så för karriären!

Airman

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA