Nya lokaler, nya kostnader, ny hierarki
När en myndighet av olika orsaker skall flytta (för höga lokalkostnader, nytt arbetssätt, få närmare till allmänna färdmedel) ska man hitta nya ändamålsenliga lokaler.
I det här fallet klarar man det inte själv på myndigheten, utan anlitar en konsultfirma som debiterar ett sjusiffrigt belopp för att utföra jobbet. Dessutom presenterar konsulterna lokaler som inte överensstämmer med myndighetens kravspecifikation. Vid det här laget har kostnaderna skjutit i höjden ytterligare och nu är det bråttom att hitta nya lokaler.
När ledningen dessutom, mitt i allt detta flyttstök, gör en omorganisation (eller som de kallar den: organisationsförändring) skaffar man sig verkligen inte pluspoäng hos personalen. För att ytterligare spä på hierarkin skall alla jobba i kontorslandskap. Ja, alla utom cheferna.
När personalen dessutom föreslår bra (bättre) och billigare förslag för vissa arbetsområden, negligeras detta totalt från ansvariga chefer med tal om »ny arbetsplats, nya arbetssätt«.
Närheten till allmänna färdmedel kan väl ändå inte överskugga allt annat? Varför detta slöseri med statliga anslag? Varför lyssnar man inte på personalen?
Frågor som vi nog aldrig får några svar på…
Men en generaldirektörs utsikt får tydligen kosta vad som helst!
»Oroad anställd«
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.