Krisen på kassorna - en vidrig arbetssituation

DEBATT: INSÄNT2003-07-30
Av:  Eva Jäderström

Under de senaste månaderna har vi som jobbar med pensionshandläggning inom försäkringskassorna haft en vidrig arbetssituation. Det var därför med stort intresse jag läste en kort artikel i Social Försäkring nyligen.
”Nya pensionssystemet i hamn” – vilken vacker rubrik!

När jag sedan läser att Adriana Lender, Riksförsäkringsverkets(RFV) överdirektör, är så nöjd, ”Det har gått bättre än vi vågade hoppas på för ett år sedan”, kan jag inte hindra en tanke: Hon kunde då inte haft stora förhoppningar för ett år sedan…

Till min överraskning får jag också veta att själva implementeringen av systemet gått mycket bra. Jaså minsann!!?

Vidare får jag veta att försäkringskassorna haft vissa tillgänglighetsproblem – jo, sannerligen!!! Men överraskningarna fortsätter: Problemen har berott på det gamla systemet – inte det nya. Omskakande – hur kan det komma sig att det gamla systemet påverkar det nya så att man inte kan använda det? Jag har hela tiden trott att felen i det nya systemet berodde på just det nya systemet, men där ser man...

Adriana Lender har också receptet på hur vi ska slippa problemen i fortsättningen: Mer datorkraft!

Inte ett ord hittar jag om problemet med att det nya systemet ska fungera för en del saker och det gamla systemet för andra saker.

Inte ett ord om hur tillkrånglat det blir att flytta mellan systemen för att hitta svaren när folk ringer.

Inte ett ord om systembyggarnas nonchalans (exempel: personnummer ska anges på helt olika sätt i de båda systemen, båda ger felsvar om jag inte använder just deras sätt).

Inte ett ord om hur det nya systemet lägger av när jag byter avdelning inom just det nya systemet eller om jag inte använder det under en kort stund.
Inte ett ord om att jag måste stänga av alla datasystem och sedan hela arbetsplatsen för att starta om det nya systemet när det låst sig.

Däremot står det att informationen till pensionärerna om nyordningen inte har fungerat särskilt bra. Adriana Lender tar enligt artikeln ansvaret för detta.

Jag skulle önskat att det stått i klartext ”att Riksförsäkringsverket skickat ut alldeles för dålig information och att försäkringskassorna som vanligt får ta emot smällen för Riksförsäkringsverkets misstag”.

På samma sätt som jag skulle vilja läsa en sanningsenlig beskrivning av de två datasystemen vi måste använda för att klara vårt arbete: ”Riksförsäkringsverket har fixat till en eländig blandning och försäkringskassan är tvingad att använda den i brist på bättre.”
Eva Jäderström, Pensionshandläggare lk 0662, ST-medlem

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA