Ge lärarutbildningen ett lyft
Lärarutbildningen i Stockholm fordrar en utbildningsvetenskaplig fakultet när Lärarhögskolan slås samman med universitetet.
År 1977 inordnades nästan all lärarutbildning i de högskolor och universitet som då skapades. Lärarhögskolan i Stockholm förblev den enda självständiga lärarhögskolan i landet. Obetydligt växande forskningsanslag har sedan dess tillförts lärarutbildningen. Forskningsanslagets andel av Lärarhögskolans statsanslag är i dag sex procent, vilket är väldigt lågt om man jämför med de stora universitetens andel.
Hösten 2005 startade Lärarhögskolan i Stockholm och Stockholms universitet en gemensam utredning som skulle undersöka förutsättningarna för en eventuell sammanslagning i syfte att stärka lärarutbildningen och forskningen kring den. Utredningen föreslog under våren 2006 styrelserna för de båda lärosätena en sammanslagning inklusive en ny fakultet som bland annat skulle tillföra välbehövliga forskningsmedel. Universitetets styrelse tillstyrkte utredningens slutförslag i juni 2006. Lärarhögskolans styrelse ville avvakta med ett beslut eftersom personalen ansåg att viktiga behov
såsom resurser till och kvaliteten i organiseringen av grundutbildningen inte hade tillgodosetts i utredningen.
Under senhösten 2006 kom allt fler signaler från utbildningsdepartementet att Lärarhögskolan inte skulle få mer forskningsanlag som enskilt lärosäte och inte skulle få bilda ett eget vetenskapsområde att utveckla sin forskning kring. Allt detta är en förutsättning för att Lärarhögskolan ska stå sig i konkurrensen efter det att Sverige 2007 infört den högskolereform som innebär en harmonisering av den högre utbildningen i Europa, men även en förutsättning för att möta de kvalitetsbrister som olika utvärderingar påtalat de senaste åren.
Lärarhögskolans styrelse beslutade i december 2006 att tillstyrka ett samgående med Stockholms universitet inklusive bildandet av en utbildningsvetenskaplig fakultet. Därefter har en styrgrupp med representanter från de båda lärosätena bildats i syfte att ta fram ett underlag för utbildningsdepartementet. Det är riksdagen som slutligen beslutar om nedläggning av Lärarhögskolan och integrering av dess verksamhet i universitetets organisation.
Styrgruppen har ännu inte lyckats komma överens om att bilda en utbildningsvetenskaplig fakultet i samband med nedläggningen av Lärarhögskolan. Alternativet är att Lärarhögskolans personal plockas in en och en eller i bästa fall gruppvis i universitetets nuvarande organisation. Lärarutbildningen i Stockholm gynnas knappast av en process som starkt inriktas på att tillintetgöra förutsättningarna för en bred verksamhet inom det utbildningsvetenskapliga kunskapsområdet, en omfattande grundutbildning och en betydande fortbildningsverksamhet. För trots de knappa resurserna har Lärarhögskolan lyckats attrahera externa forskningsmedel som möjliggjort en sådan utveckling. En utbildningsvetenskaplig fakultet innebär också bättre premisser för organiseringen av grundutbildningen. Att inte inse att verksamheter från båda lärosätena kan berika en sådan fakultet och ge lärarutbildningen i Stockholm ett lyft som inte tidigare åskådats är ofattbart!
Sveriges största lärarutbildning kan bli Sveriges bästa, där mötet mellan universitetslärare som företräder olika delar av lärarutbildningen blir en plats för utveckling och framtidstro!
För STs sektionsstyrelse vid Lärarhögskolan i Stockholm
Alejandra Pizarro
sektionsordförande
Ampe Meyerhöffer
vice sektionsordförande
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.