Förslag till Försäkringskassan: Återinför förslagslådorna
Ofta sägs ju att personalen är arbetsgivarens främsta tillgång. Den nya Försäkringskassan har nu funnits i över ett år men fortfarande saknas ett bra forum för att tillvarata och utveckla kreativa medarbetares idéer och förslag till förändringar och förbättringar.
Innan den nya myndigheten bildades hade vi inom Försäkringskassorna i länen en väl fungerande förslagsverksamhet. Dels fanns det lokala förslagskommittéer och dels fanns den Centrala förslagsnämnden (CFN) vilka behandlade och ofta även belönade anställdas förslag och tips.
Själv hade jag förmånen att som fackligt förtroendevald under många år få vara med i Stockholmskassans förslagskommitté och jag fick därigenom ta del av många duktiga och kreativa medarbetares förslag och tips till förbättringar. Oftast förslag som gällde hanteringen av kassans del av socialförsäkringen, exempelvis om brev, ansökningar, försättsblad till ansökningar och korrigeringar av datastöd.
Men även helt andra företeelser, som till exempel förbättringar av den fysiska och den psykiska arbetsmiljön. Förslag som ofta genomfördes och ledde till avsevärda förbättringar såväl för de försäkrade som för länskassornas personal. Ett av de mest intressanta och givande uppdrag som jag någonsin har fått inneha.
Försäkringskassans verksamhet granskas så gott som dagligen av våra politiker och medier. Därför ser jag det som viktigt att så snart som möjligt få till ett vettigt och drivande forum, en riksomfattande förslagsverksamhet som kan uppmuntra och stimulera såväl enskilda medarbetare som grupper av medarbetare till att bidra med att förbättra företeelser inom
Försäkringskassan och Försäkringskassans del av socialförsäkringen.
Jag är viss om att det inom den nya »rikskassan« finns många uppslagsrika och förändringsbenägna medarbetare som »klurar« och grunnar över bra förslag men samtidigt känner stark frustration över att de saknar ett bra forum att vända sig till. Personalens delaktighet är av mycket stor betydelse för att utveckla en myndighet i positiv riktning.
Mikael Bruzell
Anställd vid Försäkringskassans Södermalmkontor, Stockholm
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.