Dåliga råd till frustrerade användare
Det är svårt att förstå varför just IT, av alla arbetsverkty, ständigt lyckas få frikort, skriver debattörerna som tycker att råden om mindfulness och att andas djupt är dåliga.
Tänk dig att du jobbar som lastbilschaufför. Du har alltid bråttom, för många människor är beroende av dina dagliga leveranser av viktigt gods.
Men ofta när du ska starta efter ett rödljus tjuvstannar lastbilen. Den brukar gå att få igång om du vrider nyckeln och vickar på ratten samtidigt. Men du blir ändå lite försenad.
Men bara du inte vickar för många gånger! Då lossnar bränsleslangen av den ryckiga rörelsen. Det ska enligt verkstadsteknikerna inte kunna hända, men händer ändå regelbundet. Då rinner diesel ut på gatan som måste saneras. Du blir mer försenad och ännu mer stressad.
Väl framme står de som väntar på dina varor och stampar ilsket. Din puls skenar iväg lite till, eftersom du vet vad nästa problem brukar vara: lastrampen som hänger sig minst en gång i veckan, när du ska fälla ut den.
Du vill inget hellre än att utföra din arbetsuppgift, men är nära döden av stress för att tekniken hindrar dig! Vad gör du?
Rimligen vänder du dig till din arbetsgivare, åkeriet. Du ber ditt fack bevaka frågan. Eftersom strulet skapar stress och otrivsel tar du förstås också upp det med ditt arbetsmiljöombud.
Vad skulle du då tycka om att de sa: Gilla läget! Acceptera
situationen som den är! Lastrampen har hängt sig – det bara är så. Det är sånt som inte går att påverka. Släpp det! Det viktiga är inte vad som händer, utan av dina tolkningar av situationen. Träna mindfulness och andas djupt när du inte hinner leverera din last. Och förresten har mycket sin orsak i att du inte behärskar systemen och apparaterna.
Exakt de råden fick läsarna i ST Press i mars i år, i artiklarna »Så överlever du teknikstrulet« och »Använd mindfulnessmetoden för att hantera teknikstress«. Fast då gällde det datorer och IT-system.
Vi förväntas uthärda allt fler och allt mer komplicerade IT-system i jobbet. De är ofta dåligt anpassade till vår verkliga arbetssituation, och tar mycket tid att administrera. Ändå förväntas vi hantera dem med vänsterhanden. Vi betalar priset med stress och frustration.
Det är svårt att förstå varför just IT, av alla arbetsverktyg, ständigt lyckas få sådana frikort och ursäkter. På stressen läggs dessutom skuld – som i artiklarna i ST-press. Ansvaret är ditt – du har »dålig datormognad«.
Det borde vara självklart att facket inte ska nöja sig med att kassa IT-system är »något som ändå inte går att påverka«. Vad ska vi då ha facket till? (Och vad ska vi ha systemutvecklare till?)
Den digitala arbetsmiljön måste in i arbetsmiljöarbetet, och upp på den fackliga dagordningen.
Genom ett medvetet arbetsmiljöarbete har vi nått långt med den fysiska arbetsmiljön. Bra belysning, bra ventilation, bra sittställningar är sedan länge en självklar rätt. Det är självklart arbetsgivarens ansvar att tillhandhålla fungerande arbetsverktyg – även när de råkar vara digitala och elektroniska.
Det går att skapa bättre IT-system. Men då måste vi användare ställa mycket tuffare krav.
Annars kommer lastrampen att fortsätta fastna minst en gång i veckan. Och det kommer också i fortsättningen att vara du som får ta konsekvenserna.
Anna Teljfors-Lundwall, ST-medlem och redaktör för Krisinformation.se, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Jonas Söderström, författare till boken »Jävla skitsystem! Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet«
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.