Beslutsfattandet måste vara lika i hela landet
Svar till »En av många berörda«
i ST Press 5/06
Försäkringskassan, med sina 16000 anställda i hela landet, ska ge god service till sina kunder. Något övergripande regionalpolitiskt uppdrag har däremot inte Försäkringskassan.
Skribenten »En av många berörda« hävdar att Försäkringskassan genomför oövertänkta kostsamma centraliseringar till storstadsregionerna. Så är det naturligtvis inte.
De förändringar som nu sker handlar om en anpassning till nya förutsättningar och möjligheter. Det viktigaste skälet till att göra Försäkringskassan till en organisation var att göra handläggning och beslutsfattande mer lika över landet eftersom socialförsäkringen är en nationell försäkring. Uppdraget är att forma en myndighet med rättssäkra beslut, effektiv administration och god service. Det program som ligger till grund för förändringarna innebär bland annat att anslagen i ökad utsträckning ska gå till den verksamhet som kommer kunderna direkt till godo. Det innebär bland annat att vi satsar mer på att stödja människor som är sjukskrivna att återgå i arbete. Vi satsar också på att genom kundtjänst, servicetelefoni och internet göra det lättare för våra kunder att få del av Försäkringskassans service. Försäkringskassan ska också vara en bra arbetsplats som är utvecklande för våra anställda.
Den utredning (Georg) som insändaren citerar ger tydliga direktiv om att den nya myndigheten ska effektivisera sin administration. Detta sker nu inom personalområdet där verksamheten förläggs till Stockholm, Göteborg och Östersund. Att valet fallit på två storstadsregioner för vissa delar är direkt kopplat till verksamhetens behov. Exempelvis bör rekryteringsfunktionerna finnas där den stora mängden rekryteringar sker.
Försäkringskassan flyttar dessutom ett stort antal arbetstillfällen till Östersund, Visby och Arvidsjaur som en följd av försvarsuppgörelsen. Det gäller såväl administrativa uppgifter som handläggning av vissa ärendeslag. Utöver det sker en koncentration av vissa ärendeslag inom länen för att öka rättssäkerheten och kvaliteten i besluten. Vårt fortsatta arbete med att öka kvalitet och effektivitet i Försäkringskassan kommer sannolikt att innebära ytterligare satsningar på gemensamma centra för olika slags arbetsuppgifter.
Adriana Lender
överdirektör, Försäkringskassan
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.