Angelägen reform brådskar
Universitet och högskolor får resurser efter antalet studenter och hur många som fullföljer sina studier. Det innebär en svår press för de anställda som lever under osäkra villkor.
Resursutredningen, under ledning av Dan Brändström, arbetar sen ett år tillbaka med en översyn av resurstilldelningssystemet för högre utbildning och övrig styrning av forskning och forskarutbildning. Utredningen syftar till att höja kvaliteten i universitetssystemet och ska ta ett helhetsgrepp vad gäller finansieringen. Detta är ett initiativ som vi verkligen välkomnar. Inte minst med tanke på den arbetsbelastning våra medlemmar lever under – särskilt lärarna.
I dag får lärosätena ersättning för antal studenter i grundutbildningen och i vilken utsträckning studenterna avslutar sina kurser. Detta betyder att lärosätena är beroende av i vilken utsträckning studenter söker sig till högskolorna och om de klarar av studierna. Osäkerheten kring söktrycket har ökat och medfört en ohygglig press på lärosätena och dess anställda. Den långsiktiga planeringen och rekryteringen av personal försvåras. En alldeles för stor andel av de anställda får olika typer av visstidsanställningar. Större delen av de visstidsanställda är universitetslärare.
Systemet har tvingat många lärosäten att planera kortsiktigt och ta fram ett kursutbud som gett klirr i kassan, men knappast varit särskilt klokt ur nationalekonomisk synvinkel. Som så många andra offentliga verksamheter har lärosätena höga fasta kostnader för lokaler och personal. Bemanningen har blivit ett verktyg med vilket arbetsgivaren reglerar kostnaderna när studentunderlaget viker.
Svensk högskoleutbildning håller god kvalitet även i ett internationellt perspektiv, men det finns viktiga områden att förbättra. Högskoleverket lyfter fram bristen på ekonomiska resurser, en ansträngd arbetssituation för lärare och få undervisningstimmar inom många utbildningar.
Dan Brändström föreslår i sin utredning att resurstilldelningen ska ske i ett samlat anslag för såväl grundutbildning som forskning/forskarutbildning. Det ska vara transparent och prestations- och kvalitetsrelaterat. Hälften av anslaget ska utgöra en basresurs, som är bestämd för fyra år, kanske i vissa fall upp till åtta år.
Vart fjärde år sker en omprövning baserad på ett antal indikatorer och kvalitetsutvärderingar. Bland de tänkta indikatorerna finns erhållna externa medel, andelen disputerade lärare, andelen kvinnor respektive män, samverkan med andra
lärosäten och studenttillströmningen.
Ovanstående översyn och förslag är helt nödvändiga. I dag är det mycket vanligt att medarbetare sägs upp från sina jobb. Allt som oftast beror det på för få sökande. Tidigare drabbades teknisk och administrativ personal. Numera är det lärarna som är utsatta. Nu är det dags att skapa förutsättningar för en dräglig arbetsmiljö! Vi anser därför att basresursen måste utgöra en större andel än femtio procent av tilldelningen. Resurser måste också tillföras systemet så att undervisning kan bedrivas i mindre grupper så att lärarnas arbetssituation förbättras.
Frågan är bara om vi har tid att vänta till 2010? Det är den tidigaste tidpunkt som resultatet av resursutredningen kan förverkligas. Vem tar ansvar för den urlakning av våra högskolor och den högre utbildningen som hinner ske fram till dess?
Ing-Marie Nilsson
Alejandra Pizarro
Ledamöter i avdelningsstyrelsen för ST inom universitets- och högskoleområdet
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.