Tillit visar sig i handling
Försäkringskassans är inte en modern myndighet när det gäller synen på distansarbete. Undersökningar visar att flexibilitet i arbetslivet kommer att vara avgörande för att kunna rekrytera medarbetare i framtiden, skriver Christer Järild i en slutreplik i debatten om Försäkringskassans regler för distansarbete.
I min debattartikel i Publikt kritiserade jag Försäkringskassans syn på distansarbete. Nu har myndighetens HR-direktör Anders Liif skrivit en replik. I den försvarar han arbetsgivarens förhållningssätt och skriver samtidigt att Försäkringskassan är en modern arbetsplats.
Ja, Försäkringskassan är i mångt och mycket en modern myndighet. Men inte när det gäller synen på distansarbete. Beslutet om nya regler för distansarbete hade passerat sitt bäst före-datum redan innan det skrevs under.
I den internationella undersökningen Global Talent Trends 2019 från Linkedin uppger hela 85 procent av respondenterna att flexibilitet i arbetslivet kommer att vara avgörande för att rekrytera personal i framtiden. De fördelar med distansarbetet som lyfts fram är en ökad balans mellan arbete och fritid (77 procent), att anställda väljer att stanna längre hos samma arbetsgivare (54 procent) och att man attraherar nya medarbetare (51 procent).
Tidningen Chef refererar till ytterligare en internationell undersökning där 80 procent uppger att de skulle tacka nej om jobbet inte erbjuder flexibilitet.
Det är så klart en utmaning att skapa fungerande gruppdynamik och samarbete mellan medarbetare när fler jobbar på distans. Men man måste ta höjd för den utvecklingen. Det aktivitetsbaserade kontoret har i sig påverkat hur vi samarbetar. Vi använder teknik när vi kommunicerar på kontoret och vi sitter utspridda vilket gör att jag har kollegor som jag inte ser på långa perioder – apropå lärande.
”Distansarbete är en möjlighet, inte en rättighet”, är ett annat argument som förts fram som ett mantra i den interna ledningsinformationen. Jag tror att de flesta upplever att både möjligheter och rättigheter begränsats med de nya riktlinjerna.
Jag har fått många positiva reaktioner på mitt inlägg och det är kul att även tillitsdiskussionen satt lite fart. Men tillit blir inte verklig i ledningsrummen eller i powerpointpresentationer. Tillit, eller bristen på den, visar sig i handling. Till exempel i riktlinjer för distansarbete.
Christer Järild
Kommunikatör på Försäkringskassan
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.