”Sådana här beslut blir alltid svåra”
Personal på lokalkontoret i Malmö är upprörda över hur SMHI hanterat omlokaliseringen. Ställföreträdande generaldirektör Bodil Aarhus Andrae ser vinster med färre kontor men medger att processen hade kunnat skötas bättre.
Tidigare i år stängde SMHI lokalkontoret i Sundsvall. Till sommaren läggs verksamheten i Malmö också ned. Målet från myndighetens sida är att få tre mer jämnstora kontor, som gör det enklare att backa upp varandra och vid behov flytta produktion mellan orterna.
Personal vid kontoret i Malmö har riktat kritik mot hur beslutet fattats. I en tidigare artikel i Publikt har de bland annat framfört att de inte getts en ordentlig chans att påverka inriktningen.
– Jag tycker att vi har haft en bra dialog med de fackliga under den här tiden och även nu. Sådana här beslut blir alltid svåra, både för ledning och anställda som berörs, och det är alltid något som kan missförstås oavsett hur noggrann man är, det får vi dra lärdom av, säger Bodil Aarhus Andrae, ställföreträdande generaldirektör på SMHI.
Kunde ni gjort något annorlunda under utredningen?
– Jag förstår åsikterna om det och tittar man bakåt finns det säkert mycket vi kunde ha gjort annorlunda. Men jag tror inte att utfallet hade sett annorlunda ut ändå. Vi ville ha starkare möjligheter till uppbackning och kunna flytta produktionen mellan kontoren vid behov. Är det så att vi varit otydliga under utredning är det något vi får lära oss av och göra det bättre nästa gång.
En del anställda har känt sig lurade, vad tänker du om det?
– Vi har försökt att få till en så bra dialog som möjligt och har varit ute på alla enheter och informerat, men kommunikation är svårt och det kan ha blivit missförstånd. I så fall får vi se till att det blir tydligare vid förändringar framöver. Vi fattade det här beslutet ganska snart efter att utredningen presenterades, eftersom det var nära sommaren och vi inte ville lämna de anställda i osäkerhet över semestern.
Hur valde ni vilka kontor som skulle finnas kvar?
– Under utredningen hade vi referensgrupper med personal från alla kontor där vi försökte identifiera riskerna med olika val. Vi har även haft dialoger med ledning, avdelningschefer och fack. Kontoret i Norrköping är vårt huvudkontor och blev därför kvar. I Göteborg har vi mycket havsmiljöproduktion och runt hundra anställda och i Uppsala är närheten till Arlanda viktig.
Det verkar som att det kan bli få som flyttar med, hur hanterar ni det?
– Vi var förstås medvetna om den risken. Det är inte heller så många som utbildar sig till meteorologer och vi har väldigt mycket duktigt folk. Det är tråkigt om medarbetare inte vill följa med, men vi vet själva att det inte är alla som har möjligheten att flytta med sin familj. Vi hoppas på att få med oss så många som möjligt, men rekryterar samtidigt ny personal för att bemanna upp. Det är förstås inte en optimal situation, men jag ser att vi kan hantera den.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.