Tänk igenom vilka förutsättningar du vill ha i jobbet
Vilka förutsättningar hjälper dig att prestera extra bra? Formulera dem och kommunicera dem till din chef.
För att kunna leva upp till alla de krav som ställs på oss som arbetstagare, oavsett om vi är medarbetare eller chefer, behöver vi bra förutsättningar i vårt arbete. Arbetsförutsättningarna har en direkt påverkan på vår förmåga att utföra våra arbetsuppgifter.
Efter att ha arbetat med arbetsplats- och prestationsutveckling i över 30 år vet jag att behovet av arbetsförutsättningar varierar ganska mycket från person till person.
För vissa kan det handla mycket om meningsfulla och stimulerande arbetsgifter, medan det för andra kan handla om bra verktyg för arbetet.
Har du någon gång funderat igenom vad som är mest betydelsefullt för dig? Vad krävs för att du ska kunna leva upp till kraven och förväntningarna? Förväntningarna kan vara dina egna, dina chefers eller kunders.
Om du aldrig har funderat över det föreslår jag att du gör det. Skriv ned de tre förutsättningar som du menar påverkar dina arbetsresultat allra mest positivt. Ta sedan med dig listan till ditt nästa medarbetarsamtal eller utvecklingssamtal. Gå igenom den med din chef.
Du, liksom alla andra i arbetslivet, måste ta ansvar för dina egna resultat. Därför är det också naturligt att du kommunicerar ditt behov av arbetsförutsättningar till närmaste chef så att han eller hon på rätt sätt kan stödja dig i ditt arbete.
En hjälp på traven, när du ska skriva ned dina mest betydelsefulla arbetsförutsättningar, kan vara att tänka tillbaka på de situationer där du presterat lite bättre än du vanligtvis gör. Vilka var egentligen skälen till att du gjorde så bra ifrån dig?