Ta för dig och utvecklas på jobbet
Jobbet blir roligare om du får pröva nya uppgifter och utvecklas i ditt yrke. Men det kan vara svårt att få utrymme att lägga dina nuvarande sysslor åt sidan. Det gäller att själv ta initiativet – och argumentera strategiskt.
Det är nog ett avde vanligaste problemen jag möter, säger Heléne Savio, en av STs karriärcoacher.
– Många jag träffar uttrycker att de inte kommer vidare i sin yrkesroll. Eller att de inte får bruk för sådant de redan kan.
Allra vanligast är det bland dem som arbetar i administrativa roller eller andra stödfunktioner, säger hon.
– Man kanske har jobbat länge med bokföring och skulle vilja bredda sig inom området.
Samtidigt finns alla vardagssysslor kvar och måste utföras. Många känner att de sitter fast. Men det måste inte vara så.
– Det största hindret för att skaffa sig nya arbetsuppgifter är faktiskt mod. Att ta upp frågan och att göra ett eget litet förarbete. Att sätta av tid att tänka klart kring det här, och inte släppa det på halva vägen.
Många går och väntar på att någon annan ska föreslå nya arbetsuppgifter. Heléne Savios uppmaning är att i stället själv komma med förslag:
– Ta själv ansvaret för att komma vidare. Sätt ned foten: Nu vill jag göra något annat!
Är du nöjd är allt gott och väl. Men har du en längtan efter något mer finns det ingen anledning att skjuta på det.
– Jag tror att tröskeln kan bli högre om man går med sin längtan för länge, säger Heléne Savio.
1. Gör en inventering
Sätt dig ned och gör en inventering: Vad gör jag i dag, vad skulle jag vilja göra, och vad är gapet däremellan? På STs hemsida, under fliken Karriär, finns en mall du kan använda som stöd. Du kan också ta hjälp av STs karriärcoacher.
– Det är precis sådant här som vi är till för, säger Heléne Savio.
2. Gör egen research
Du kanske inte ens vet vad det är du vill göra, utan bara känner frustration. Pröva då att intervjua kolleger som sitter med uppgifter inom näraliggande områden. Vad gör du? Hur kommer det sig? Vad har du för kompetens?
3. Ta fram ett förslag
Vad krävs för att du ska klara de uppgifter du vill ha? Behöver du utbildning eller kanske praktisera? Skulle du kunna gå bredvid, och göra uppgifterna med handledning till en början? Ta fram ett konkret förslag.
4. Boka möte med din chef
Den här frågan är inget du ska ta i förbifarten vid kaffeautomaten. Passa på vid utvecklingssamtalet eller boka in ett särskilt möte där ditt syfte tydligt framgår.
5. Förbered dina formuleringar
Många är rädda att bli missuppfattade av chefen: Jaså, du trivs inte här? Fundera över hur du ska formulera dina önskemål, så att de framstår som en möjlighet för organisationen, snarare än ett hot. Du får det lättare om du inte lägger fram det enbart som en önskan att utveckla dig själv, utan också som en önskan att bidra till organisationen, exempelvis genom att kunna stötta om någon annan är borta.
6. Hantera avundsjukan
Är du orolig för vad kollegerna skulle säga om du fick roligare arbetsuppgifter? Låt inte det hindra din lycka, råder Heléne Savio.
– Vad du än gör kommer det alltid att finnas någon som har åsikter.
Har du redan på känn att någon skulle bli avundsjuk, förbered dig och förekom dem. Din framgång kan faktiskt lika gärna fungera som en inspiration för andra.
7. Ha en reservplan
Om du trots flera försök inte lyckas få mer utvecklande arbetsuppgifter, måste du göra en avvägning: Hur viktigt är detta för mig?
Är det tillräckligt betydelsefullt måste du kanske söka dig vidare, menar Heléne Savio.
– Så långt yrkesliv har vi inte, varför inte göra det bästa av situationen?
En del söker hellre nytt jobb direkt än att ta snacket med sin chef.
– Det kan säkert också bli bra, men om man trivs med sina arbetskamrater och organisationen, varför
då riskera att hamna i en grupp man inte trivs i? Varför gå över ån efter vatten?
Så lägger du fram ditt förslag
En modell från Karin Klerfeldt, författare till boken Argumentera och få andra att göra som du vill:
1. VEM: Uppmärksamma din chef och erbjud en fördel: »Jag tänkte på det där du sa, att du har så många resdagar. Jag tror jag kan ha en lösning på det.«
2. BAKGRUND: Beskriv situationen: »Hittills har jag jobbat mest med leverantörsreskontra, och det har funkat bra.« (Gå inte i gnällfällan, även om du är missnöjd.) »Men jag har märkt att du behöver avlastning, och då har jag funderat på…«
3. TES: Presentera det du vill uppnå: »…om jag skulle kunna ta över de här uppgifterna…«
4. ARGUMENT: Och så tre argument: »Jag vet ju hur mycket du reser. Det finns ingen annan som har tid att göra det. Och så skulle jag gärna vilja göra det.« (Argumentet som handlar om dig ska du lägga sist.) »Ta sedan upp ett motargument: Nu tänker du kanske att jag har andra uppgifter att sköta. Men faktum är att…« – och så presenterar du en lösning.
5. AVSLUTNING: Sammanfatta, upprepa tesen och berätta vad du vill att chefen ska göra: »Har du möjlighet att ta upp det här på nästa ledningsgruppsmöte?«
En facklig fråga?
Upplever många i din arbetsgrupp att de sitter fast, finns det ett generellt problem i organisationen. Lyft det som en gemensam fråga. Prata med ditt arbetsplatsombud eller kontakta ST Direkt.