Ställ krav på bra kommunikation i krislägen
I förändringsprocesser är det viktigt att arbetsgivaren informerar och svarar på frågor. Men som medarbetare kan du hjälpa till genom att formulera de frågor som är viktigast för dig.
Efter regeringens beslut att ett antal myndigheter ska omlokaliseras står den statliga sektorn inför en rad förändringsprocesser, som för många av de berörda medarbetarna innebär en kris.
Min erfarenhet är att det som kännetecknar förändringar som fallit väl ut är att kommunikationen har fungerat. Den arbetsgivare som förstår vikten av kommunikation kommer att åtnjuta respekt även för obekväma beslut eller avsaknaden av klara besked. Kommunikation är ett sätt för arbetsgivaren att visa att man tar medarbetarnas oro på allvar.
I all kommunikation är man hjälpt av att ha en plan. Det är viktigt med regelbunden information. Gärna ofta, på en bestämd dag och kanske under en specifik flik på intranätet.
I startskedet finns sällan alla fakta och det går inte att ge svar på alla frågor. Men för att inte spä på osäkerheten måste arbetsgivaren berätta även när det faktiskt står stilla.
Kommunikationen behöver också vara öppen och ärlig. Det finns ingen mening med att skönmåla situationen, det slår bara tillbaka senare.
Som medarbetare är det viktigt att våga ställa frågor, så att situationen inte tär mer än nödvändigt. Vänd dig till din närmaste chef med det du undrar över.
På en arbetsplats där jag själv riskerade att förlora jobbet ställde vi ofta frågor till vår chef. Han vittnade om att det blev en ögonöppnare – det var frågor som även han behövde ha svar på. Om chefen inte kan svara, bjud in någon som kan.
När allt klarnar och det kanske också finns ett avtal om omställningen mellan fack och arbetsgivare är det inte ovanligt att arbetsgivaren känner sig färdig. Men det finns mycket att vinna på att fortsätta att kommunicera.
Kommunikation kan i sig naturligtvis inte lösa alla problem. Men med god kommunikation blir förändringsprocesser enklare.