Sluta curla dina kolleger
Hjälper du kollegerna med allt de tycker är krångligt? Risken finns att du blivit en curlare. Det är varken bra för dig eller dem.
En del arbetskamrater står där så fort det händer någonting utanför det vanliga:
– Jag vet inte vad jag ska göra …
Andra vill liksom aldrig lära sig den där rutinen, du får visa dem gång efter gång – eller så gör du det åt dem.
En del lämpar systematiskt över vissa grejer på dig:
– Det går mycket fortare om du gör det.
Och visst går det fortare, men känns det verkligen bra att göra deras jobb åt dem?
– Kolleger som vill bli curlade… det är nästan en folksjukdom, säger Erik Sjögren, vd för Framfot, ett utbildningsföretag inom ledarskap och kommunikation.
– Men ett minst lika stort problem är faktiskt de som curlar. De kanske bara vill hjälpa, men i praktiken berövar de kollegerna ansvaret och möjligheten att utvecklas.
Ibland behöver man givetvis hjälpa sina arbetskamrater. Då gäller det att göra det på ett sätt som uppmuntrar till självständighet.
Maria Sunnerstam arbetar med lärande och IT på Göteborgs universitet och vet hur svårt det kan vara att hålla händerna i styr och låta någon annan fippla. Men det är viktigt.
– Mycket handlar om att ta ett steg tillbaka och låta människor lära sig själva, säger hon.
Här nedan ger Erik Sjögren fem råd som kan vara till hjälp när du ska sluta curla dina kolleger.
1. Ställ krav på arbetskamraterna
Låt kollegerna ta ansvar för sina egna arbetsuppgifter. Du kan inte ändra andras personlighet. Men med bra kommunikation kan du ändra deras beteende.
Om de ber dig lösa deras problem, ställ öppna frågor, rulla tillbaka bollen: »Hur skulle du själv vilja lösa det?« Det sätter i gång deras kreativitet och ofta kommer de själva fram till en lösning.
2. Hantera undanflykter
Första gången något nytt ska göras behövs utbildning. Men om en kollega återkommer gång efter gång och det börjar likna snålåkande, är det läge att sätta stopp. Ställ en öppen fråga: »Vi gick igenom det här för tre veckor sedan. Hur kan du göra för att lära dig det här?«
Acceptera inte undanflykter, säg: »Det kommer alltid att finnas saker som vi inte kan kontrollera. Jag vill veta vad du kan påverka.«
3. Ta konflikterna – de är viktiga
Du kanske hjälper till för husfridens skull. Men även om du eftersträvar harmoni, skapar du konflikt. Du bara staplar problemen på hög. När konflikten väl kommer blir den mycket större. Om du länge har låtit folk åka snålskjuts på dig, kommer alla att undra varför du tar upp det först nu.
Varje gång du går med på att lösa andras problem, lär du dem att se dig som den som alltid finns till hands.
4. Ge kollegerna chansen att växa
Du gör dina arbetskamrater en otjänst genom att inte låta dem ta ansvar. På jobbet har vi ofta en chans till personlig utveckling.
Om du ständigt löser problemen åt dina arbetskamrater berövas de den möjligheten.
I stället för att de får använda sin egen kreativitet, intelligens och slutledningsförmåga så löser du situationen åt dem.
5. Ta ansvar för dig själv
Du som ofta hjälper andra med deras uppgifter bör fråga dig själv varför du gör det. En viktig anledning är ofta bekräftelsen det ger. Men det ger dig också en förhöjd arbetsbörda. Det påverkar din omgivning och ditt privatliv. Du får faktiskt också svårare att göra karriär: genom att göra dig oundgänglig i den position du har, låser du fast dig. Du löper också stor risk att bränna ut dig
Så hjälper du kollegerna utan att ta över
Maria Sunnerstam listar här sina bästa tips till dig som vill hjälpa utan att curla:
- Det är viktigt att du inte pratar sönder dem du ska hjälpa. Öva dig i stället på att lyssna på vad de egentligen frågar om. Undvik att ta över vare sig samtalet, tangentbordet eller uppgiften.
- Låt personen själv få försöka, utan att förklara varje moment. Ta ett steg tillbaka, vänta med att lägga dig i tills de kör fast. Ta då reda på vad de inte förstått, be dem själva berätta hur de gått tillväga.
- Tänk på att inte påpeka det uppenbara, tillåt dem att få lite aha-upplevelser i stället.
- Om du tar över processen, eller dirigerar dem från a till ö, undergräver du deras självförtroende. Budskapet blir: »Det här fattar inte du, jag måste göra det åt dig.«
- Försök att stärka dem när det blir svårt: »Det är inte alls självklart hur man gör, men så här funkar det. Det tar sin tid att lära sig, det är helt naturligt.«
- Hänvisa gärna till den hjälp som finns i form av information, manualer och eventuella internutbildningar.