Kerstin Ludvigsson och Malin Almkvist Klaesson uppskattar medarbetarsamtalen på Kronofogdemyndigheten: »Det är bra att det är oftare, att man påminns när allting pockar på«, säger Kerstin Ludvigsson.
Bild: Casper Hedberg
Kerstin Ludvigsson och Malin Almkvist Klaesson uppskattar medarbetarsamtalen på Kronofogdemyndigheten: »Det är bra att det är oftare, att man påminns när allting pockar på«, säger Kerstin Ludvigsson.

Satsar på samtal som blickar framåt

PÅ JOBBET: KRONOFOGDEN2014-11-18

Kronofogdemyndigheten har infört en ny typ av medarbetarsamtal. De sker oftare och ska vara mer framåtblickande än de tidigare medarbetarsamtalen var.

Minst två till tre gånger om året träffas medarbetare och chef på Kronofogdemyndigheten. ST-medlemmen Kerstin Ludvigsson arbetar som inspektör i Sundbyberg och är arbetsplatsombud för ST. Hon är positiv till den nya sortens samtal som kallas för prestationsutvecklingsdialog.

– Det är bra att det är oftare, att man påminns när allting pockar på. Annars är det lätt att lägga sin egen utveckling åt sidan. Dessutom är det bra att få feedback mer kontinuerligt, säger hon.

Kerstin Ludvigsson säger att de förut lade mer tid på tillbakablickande.

– Nu får jag tänka till mer själv om hur jag känner att jag kan utvecklas. Jag får fråga mig: Vad vill jag med mitt jobb? Finns det något jag kan lägga till för att bli en bättre inspektör?

Men det är inte alltid så lätt att tänka på sig själv.

– Det är lätt att välja en insats som är nyttig för verksamheten. Det gäller att våga ta ut svängarna och fråga om saker som kanske är lite bredare, men som kan vara utvecklande ändå.

Ulrica Tjäder på Kronofogdemyndighetens HR-stab beskriver den nya sortens samtal som en process med planering, prestationsutvecklingsdialog och avstämning. Det är medarbetaren och chefen som tillsammans diskuterar fram de individuella målen. Det sätts också ett uppföljningsdatum, för arbetssättet innebär täta avstämningar och »coachning i vardagen«.

– I prestationsutvecklingsdialogen utgår vi från varje medarbetares styrkor och utvecklingsområden, säger hon.

Malin Almkvist Klaesson sitter i avdelningsstyrelsen för ST inom Kronofogdemyndigheten och arbetar som inspektör i Sundbyberg. Hon gillar grundtanken med dialogerna.

– Det är bra att chef och medarbetare sätter sig ned några gånger per år och verkligen pratar med varandra. Det ska följas av en kontinuerlig dialog även i vardagen. Men systemet bygger på att både chef och medarbetare är ärliga i dialogen.

Hon anser att de förbättrade medarbetarsamtalen också får konsekvenser för lönesamtalen på myndigheten.

– När dialogerna fungerar blir chefens bedömning i lönesamtalet inte någon överraskning.

Kronofogdemyndigheten har utvärderat prestationsutvecklingsdialogen. 80 procent av medarbetarna upplever att de är delaktiga i att sätta sina mål.

– De tycker också att de får uppskattning, och att chefen lyssnar och är intresserad, säger Ulrica Tjäder.

Råd för tätare medarbetarsamtal

  • Involvera fack, chefer och anställda i diskussioner om förändringen i god tid.
  • Ha minst tre dialoger varje år, annars tappar man poängen.
  • Som medarbetare: se till att ta chansen, var aktiv i samtalet och berätta vad du tycker.
  • Var tydlig med vad du önskar i form av stöd och utbildning.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA