Pedagogens cykelgarage är efter­längtat. Tidigare bar anställda upp sina cyklar på kontoret. ”Det var ju inte alls bra för arbetsmiljön”, berättar Maja Bentzer, som arbetar på campus­service på den utbildningsvetenskapliga ­fakulteten vid Göteborgs universitet.
Bild: Anna-Lena Lundqvist
Pedagogens cykelgarage är efter­längtat. Tidigare bar anställda upp sina cyklar på kontoret. ”Det var ju inte alls bra för arbetsmiljön”, berättar Maja Bentzer, som arbetar på campus­service på den utbildningsvetenskapliga ­fakulteten vid Göteborgs universitet.

Garaget gör det enklare att cykla till jobbet

SÅ GJORDE VI: GÖTEBORGS UNIVERSITET2024-05-31

Cykelstölder och parkeringsproblem har försvårat cykelpendlandet för anställda vid Pedagogen på Göteborgs universitet. Men i höstas fick de ett cykelgarage där de kan låsa in sina cyklar, ladda batterier och pumpa däck. ”Garaget är väldigt uppskattat”, säger ST-medlemmen Maja Bentzer.

Pedagogens nya cykelgarage ligger direkt innanför entrén till det allmänna parkeringsgaraget under byggnaden. Den yta som tidigare utgjorde fyra bilparkeringsplatser har i dag plats för 80 cyklar. I garaget finns även ett skåp där elcykelbatterier kan låsas in och laddas, berättar Maja Bentzer, som arbetar på campusservice på den utbildningsvetenskapliga fakulteten.

– På grund av brandrisken får vi inte ta upp batterierna i lokalerna, så detta är ett stort lyft för dem som har elcyklar, säger hon.

Maja Bentzer har jobbat för att få till ett cykelgarage i flera år.

– Redan när jag började här 2016 fanns det ett tydligt önskemål från anställda att kunna parkera sin cykel säkert. Många hade blivit av med cyklar när de parkerat dem på gatan utanför.

Pedagogens lokaler, som ligger centralt i Göteborg, ägs av ett kommunalt bolag. Campusservice förde länge en dialog med bolaget om att inrätta ett cykelgarage i parkeringsgaraget i källaren.

– Jag upplevde inte att de var emot idén, men de såg ganska många problem och det hände heller ingenting, säger Maja Bentzer.

Samtidigt ökade cyklandet och på grund av stölderna var det många anställda som bar in sina cyklar på sina kontor.

– Det var ju inte alls bra för arbetsmiljön, speciellt inte för lokalvårdarna, säger Maja Bentzer.

Det var först när det kommunala parkeringsbolaget tog över ansvaret för parkeringsgaraget som planerna på ett cykelgarage fick fart. Maja Bentzer tror att det kommunala parkeringsbolagets uppdrag att främja ett hållbart resande bidragit till att önskemålet att göra om några bilplatser till cykelgarage då möttes av positiv respons.

– Plötsligt stämde vår önskan överens med deras uppdrag, konstaterar hon.

Den bilden bekräftas av fakultetens dekan, Åke Ingerman.

– Det var en nyckelformulering som gjorde dem beredda att göra den ansträngning det innebar att bygga cykelgaraget, säger han.

Åke Ingerman är glad att kunna erbjuda de anställda en säker plats att parkera sina cyklar. Det är ytterligare ett sätt att uppmuntra till att välja cykeln, konstaterar han.

Men cykelgaraget är inte gratis. Fakulteten hyr det av parkeringsbolaget.

– Eftersom det är kostnader förknippade med det så kommer vi att behöva utvärdera behovet allteftersom, säger Åke Ingerman.

Maja Bentzer, som själv använder cykelgaraget, hoppas att det får vara kvar.

– Göteborgs universitet driver linjen att vara ett hållbart universitet, och om arbetsgivaren vill att vi ska cykla måste det finnas en rimlig möjlighet att parkera på ett säkert sätt, säger hon.

I garaget finns också tillgång till enklare verktyg.
Bild: Anna-Lena Lundqvist
I garaget finns också tillgång till enklare verktyg.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA