Så får du liv i en grupp som tappat gnistan
Ibland tappar en arbetsgrupp sin gnista, sitt engagemang och sitt driv. Som tur är finns det mycket som både medarbetare och chef kan göra för att bryta förlamningen.
Du kanske själv har varit på en sådan arbetsplats. Där folk har det tråkigt. Jobbet går på rutin. Man går inte längre dit för att utföra ett arbete, utan för att få en lön. Stämningen sjunker, kanske slutar man fika ihop. Ibland syns det också i sjukfrånvaron.
Varför blir det så här?
– Ibland är det en del i den naturliga grupputvecklingsprocessen, säger Marie Westling.
Hon har många års erfarenhet som grupputvecklingspedagog. Hon arbetar dels som HR-specialist på Arbetsförmedlingen och dels i det egna företaget Metodbanken.
Hon säger att utvecklingen i en arbetsgrupp ofta följer vissa mönster.
– I en nybildad grupp är folk omtänksamma, men kanske inte så effektiva. Med tiden utvecklas gruppen; det uppstår konflikter, man börjar ifrågasätta varandras kompetens, informella ledare dyker upp och folk positionerar sig. I det stadiet ger en hel del människor upp.
Förhoppningsvis har gruppen då en klok ledare som vet att utvecklingen är naturlig, och som kan ta tag i problemen. Varje gång gruppen tar tag i problemen utvecklas den lite till.
Olösta konflikter som ligger kvar kan däremot förpesta den psykosociala arbetsmiljön, begränsa och förlama. Grupper som kör fast tappar i effektivitet.
– Det här är extra vanligt i de delar av organisationen som ingen bryr sig om, säger My Schüldt.
Hon har i snart 25 år arbetat med att hjälpa team och ledare att fungera bättre. Hon har också skrivit boken Medarbetare eller motarbetare.
Enligt hennes erfarenhet är det oftare supportfunktioner, som vaktmästeri eller löneadministration, som kör fast.
– Verksamheter som ingen uppmärksammar, utom när de får skäll.
Men det finns alltid hopp. Ansvaret är allas och alla kan påverka, det är de två experterna rörande eniga om.
– Dessutom är det mycket roligare och mer fruktbart att betrakta sig som en aktiv agent än som ett offer, säger My Schüldt.
Fem saker du kan göra som medarbetare
Lyft fram det som är bra
- Tala om för dina kolleger vad de gör som är bra. Lyft fram era framgångar; köp bulle och tänd ljus när ni lyckats med något. Om två medarbetare av tvåhundra är missnöjda med sin lön, så ska ni inte glömma de hundranittioåtta som är nöjda. Det negativa lyfter fram sig självt, det positiva behöver lite hjälp på traven.
Skaffa uppmuntran utifrån och uppifrån
- Kolla om högsta chefen eller någon annan avdelningschef kan komma och berätta för er vad som funkar och inte, och varför ni är viktiga. Kanske kan ni göra en enkät om hur de som använder era tjänster ser på er. Kom särskilt ihåg att fråga om vad som är bra!
Öka öppenheten i gruppen
- Du kan inte på egen hand öka tilliten i gruppen. Men du kan alltid bidra till att öka öppenheten. Det gör du genom att själv vara transparent och tydlig med vad du behöver, vad du lyckats och misslyckats med. Var personlig. Då följer ofta tilliten med.
Undersök hur andra gör
- Leta inspiration utifrån. Hur gör andra? Kanske kan ni gå på studiebesök på en annan arbetsplats? Kanske kan ni pröva nya arbetssätt? Starta med ett pilotprojekt på en liten del av verksamheten: »Fatima och jag ska testa det här och så berättar vi sedan hur det gick.«
Ta hjälp av din chef
- Berätta för chefen att det känns som om ni tappat styrfart och energi, att du tror att ni kan ha roligare på jobbet och få mer gjort. Framför det inte som kritik, utan en önskan om att tillsammans hitta vägar till förbättringar.
Fyra saker du kan göra som chef
Allt som medarbetare kan göra kan chefen också göra – i kvadrat!
Rör om i gruppen
- Undersök om det finns något sätt att skapa ny persondynamik i gruppen. Till exempel genom att ta in en praktikant, eller att ordna ett tillfälligt arbetsbyte mellan olika avdelningar.
Låt alla komma till tals
- Vill du öka motivationen, se till att alla i gruppen får möjlighet att prata. Att bara säga att alla får prata gör inte automatiskt att de tystlåtna vågar. Välj ut en fråga vid era möten och gå laget runt. Alla människor behöver bli hörda, sedda och bekräftade.
Sätt arbetsuppgifterna i sitt sammanhang
- Det är viktigt att medarbetarna får höra om de andras uppgifter, om de jobbar med olika saker: »Jaha, får det den effekten för er!« Bryt ned uppdraget till mål som var och en kan förstå sig på: »Så detta är min kugge i hjulet!« Behövs det ett ändrat arbetssätt?
Ta tag i surdegarna
- Som chef har du allt att vinna på att vara modig och reda upp gamla surdegar. Det kan sitta gammalt groll i väggarna som stör. Folk kanske har gått och tittat snett på varandra i åratal. Rensa ut sådant som gnisslar, olja upp systemet.