Samla dina tankar innan du visar ilska på jobbet
Ibland är det rätt att visa sund ilska på jobbet. Men ryt inte ifrån direkt. Vänta ett tag och fundera på vad du verkligen tycker och känner. Bestämmer du dig för att säga ifrån – var konkret med vad du vill.
– Att visa sund ilska handlar i grunden om gränssättning och det finns situationer då du bör sätta stopp på jobbet. Det kan vara en kollega som betett sig klart olämpligt eller en uppenbar orättvisa, säger Titti Holmer, som är legitimerad psykolog och bland annat arbetar inom företagshälsovården.
Även konsulten Liv Larsson, som skrivit boken Ilska, skuld och skam – tre sidor av samma mynt, säger att man får bli arg på sin arbetsplats. Men man ska vara medveten om att det kan kosta om man blir onyanserat arg. Hon påpekar också att ens ilska kan märkas även om man är tyst.
– Sund ilska är när du står upp för något du behöver. Då det är påvisat att något inte fungerar eller då du inte tycker att du blir hörd. Tänk också på att syftet med att uttrycka sund ilska är tron på att det går att förändra saker och få folk att lyssna.
För att ilskan ska kunna bidra till en positiv förändring gäller det att formulera den på ett klokt sätt, säger Liv Larsson.
– Öva dig att skilja på observationer och tolkningar av situationer. Prata bara om dina behov och det du upplever. Försök inte övertrumfa eller vinna över medarbetare eller chefen på din sida. Argumentera heller inte för att du har rätt och de har fel, säger hon.
Liv Larsson tycker att man ska »smida medan hjärnan är kall«. En idé kan vara att ta upp på ett personalmöte hur man ska hantera och uttrycka ilska i arbetsgruppen.
– Det finns nog få saker människor ångrar så mycket som när de brusat upp inför andra på ett onyanserat eller dömande sätt. Det är heller inte konstruktivt för dig att skälla ut andra. Folk kanske blir rädda för dig, drar sig undan eller blir oärliga jasägare. Du själv kan i efterhand känna dig otroligt obekväm och skamsen.
liv larsson säger att en farlig reaktion du kan få eller ge när du berättar om din ilska är onyanserad sympati. Empati och att bli lyssnad på är däremot värdefullt.
Hon ger också rådet att försöka sortera vad som inte fungerar och vad man vill innan man uttrycker sin ilska.
Även Titti Holmer uppmanar till att försöka avvakta innan du ger uttryck för ilskan. Du är inte klartänkt när du är arg och det gäller att använda ilskan på ett klokt vis.
– Gå undan och ta tio djupa andetag, eller – ännu hellre – sov på saken, säger hon. Tänk på hur viktigt det som hänt egentligen är för dig och om din ilska riskerar att få negativa konsekvenser. Kan den skada relationen till en kollega du måste samarbeta med? Är den i linje med den person du vill vara?
Hon betonar också att det gäller att välja sina strider på jobbet.
– Du måste tänka på vad som är bäst för ditt välmående men också på arbetsklimatet. Som arbetskamrater får vi inte medvetet såra eller skada varandra och vi måste värdera våra relationer, säger hon.
Ilska är en viktig signal och man måste tillåta sig att ha starka känslor.
– Men försök att inte fastna i dem. Ilska kan vara jobbig att härbärgera. Den kan sätta sig som en klump i magen eller som spänningar i händer och käkar eller gå direkt upp i huvudet som hårda ord och bilder och få dig att vilja handla på impuls, säger Titti Holmer.
Hon menar att man ibland kanske får sörja vissa saker, men sedan acceptera och gå vidare:
– Det kan till exempel vara någon som ofta kommer med spydiga nålstick. Kanske gillar kollegan helt enkelt inte dig. Då kanske det i vissa fall är enklare att undvika den personen.
Titti Holmer anser att det är smartast att protestera mot en kollegas beteende i enrum. Förklara att det personen gjort är fel och oacceptabelt. Du kan även be att få mer information. Ställ öppna frågor som »berätta vad du tänkte?«, »vad var det som hände?«.
– Försök att sköta samtalet med elegans. Skrik inte utan tala med lugn och stadig röst. Tar du det långsamt känner sig personen inte så hotad. Var samtidigt stenhård med vad du tycker och känner och säg till exempel »Det här är absolut över gränsen«.
Hur benägna människor är att visa sund ilska på jobbet är individuellt. En del är inte tränade på det och kan behöva öva i en privat krets där de känner sig trygga, förklarar Titti Holmer.
– Att undertrycka ilskan eller vända den in mot dig själv och tänka »jag måste ha gjort fel«, »varför är jag så dålig?«, skapar mycket stress. Det kan leda till hjärt- och kärlproblem och påverka psyket, fortsätter hon.
Känner du dig ofta ilsken, trampad på och förfördelad på jobbet är Titti Holmers råd att allvarligt fundera på om du verkligen är på rätt plats i arbetslivet.
– Handlar ilskan om något chefen sagt eller gjort, till exempel kritiserat en arbetsuppgift du lagt ned stor tid och omsorg på, överväg noga om du ska uttrycka ilskan. Samtidigt kan det ur karriärhänseende vara bra att du ser till att sätta dig i respekt, säger hon.
Åtta råd för att hantera ilska på ett sunt sätt
- Känn ilskan i kroppen innan du agerar.
- Tänk efter. Gå undan och andas – eller sov på saken.
- Fundera över de konsekvenser det kan få om du visar ilskan.
- När du bestämt dig för att visa ilskan: Förbered dig så gott du kan.
- Prata bara om dig själv och inte om andra.
- Berätta vad du behöver eller vad som inte fungerar för dig.
- Var konkret med vad du vill. Ta inte upp det du inte vill.
- Skrik inte och undvik laddade ord som idiot eller egoist.