Det är ingen rättighet att få räkna sin restid som arbetstid, men många anställda har i dag fått möjligheten att jobba under resan till kontoret.
Bild: Lotta Sjöberg
Det är ingen rättighet att få räkna sin restid som arbetstid, men många anställda har i dag fått möjligheten att jobba under resan till kontoret.

Så kan resan bli en del av arbetsdagen

RÅD OM JOBBET2024-06-14

Kortare arbetsdagar, mindre stress och ett förenklat livspussel är några skäl för att klara av en del av arbetsdagen på väg till och från kontoret. Med smarta lösningar går det ofta utmärkt. Men först kan du behöva övertyga din chef.

Av:  Bertil Janson

Jan Sandred har lång rutin av att jobba på väg till och från arbetsplatsen. Han bor strax utanför Uppsala och har i flera decennier pendlat med tåget till olika anställningar i Stockholm. Restiden har han ”alltid” fått räkna som arbetstid, berättar han. Ibland har det skrivits in i anställningsavtalet, ibland har överenskommelsen varit muntlig. På innovationsmyndigheten Vinnova, där han numera jobbar som programansvarig, är upplägget en självklarhet.

– I princip alla kollegor gör det. Vi är många som pendlar från Uppsala, Örebro och Västerås och jobbar under resan, säger han.

När han hoppar på tåget tar han itu med lämpliga uppgifter som kan klaras av under restiden, vanligen runt 40 minuter.

– Man väljer de grejorna lite taktiskt. Jag brukar riva av mejlskörden. Eller läsa handlingar. Jag har ingenting emot att läsa på skärm.

Att mejla, läsa handlingar och planera arbetet funkade bra även för den grupp anställda på Luleå tekniska universitet som häromåret fick testa att jobba på tåget i samband med pendling. Försöket pågick i en månad och restiden räknades som arbetstid. ”Tåget som arbetsplats är inte illa”, skriver en av deltagarna i utvärderingen, ”utan distraktioner annat än ljudet av tågboggin som kluckar omkring mellan spåren”.

De nackdelar som lyftes fram var främst förseningar och glapp till anslutande kollektivtrafik.

Förseningar hanterar Jan Sandred med ”en zenbuddistisk inställning”.

– Det är ingen idé att bli arg över det du inte kan påverka. Gläds åt att det kommer ett tåg så småningom, säger han.

Innan han tar bussen till stationen kollar han alltid det aktuella förseningsläget i en app i telefonen. Flexibla arbetstider gör att han kan parera den värsta rusningstrafiken tidigt på morgonen.

När det är dags att hoppa på tåget undviker han första och sista vagnen, som snabbt blir fullsatta. Väl ombord gäller det att inse arbetsmiljöns begränsningar.

– Räkna inte med internettäckning överallt, oavsett vad operatörerna påstår. Det finns vita fläckar. Man kan inte förvänta sig konstant uppkoppling.

Videosamtal går halvknackigt.

– I värsta fall kör jag med enbart ljud. För videokonferens är det egentligen bara mobilen som funkar.

Informationssäkerheten beskriver Jan Sandred som ”säkrad per definition”, eftersom VPN – som skyddar internetanslutningen med kryptering – är inbyggt i Vinnovas it-system. Utan VPN bör det öppna nätverket på tåget inte användas.

I en fullsatt kupé finns också en risk att någon kan se känsliga uppgifter i ansökningar och andra handlingar.

– Jag har security screen, ett insynskydd på laptopens bildskärm. Det är väldigt bra. Skärmen blir helt svart för den som sitter bredvid, ingen kan tjuvkika.

Papper väger mycket och tar plats i ryggsäcken, så Jan Sandred jobbar helst på sin laptop. Efter en stund blir den rätt het där den ligger i knät.

– Jag brukar ha en värmeabsorberande platta under. Datorn kan bli väldigt varm, så det är en smart sak att ha med sig.

Det är även brusreducerande hörlurar.

– Det kan jag verkligen rekommendera. De stänger ute allt ljud, brus och slammer och prat. Det blir helt tyst. Jag har både in-ear och utanpåliggande lurar, med mikrofon som också är brusreducerande. Då hör den du pratar med inte bullret runtomkring dig.

Sittställning och ergonomi tycker han inte är något problem.

– Det kan vara lite trångt mellan sätena, men i nya tåg har man tagit hänsyn till att resenärerna ska kunna sitta och jobba med laptop. Ju nyare tåg, desto bättre, säger Jan Sandred.

Katarina Skarin Ebenstrand, central ombudsman på ST, framhåller att facket gärna ser att medlemmar får större inflytande över var och när de ska utföra sina arbetsuppgifter – exempelvis under resan till och från jobbet.

– I nuläget finns inga centrala avtal som säger att det är en rättighet, men vi vet att många gör det och att flera arbetsgivare accepterat att man räknar in det i arbetstiden, säger hon.

Den som vill räkna sin restid som arbetstid kan själv lyfta frågan med sin chef, tycker Katarina Skarin Ebenstrand. Då bör man ge exempel på arbetsuppgifter som kan utföras på tåget eller bussen likväl som någon annanstans. Dagens digitala arbetsverktyg innebär många möjligheter.

– Det beror förstås på vilka arbetsuppgifter du har. Men så länge de inte rör känsliga uppgifter bör arbetet kunna utföras lika bra på väg till och från jobbet.

Ett argument kan också vara att bättre balans mellan arbete och privatliv leder till lägre stressnivåer. Det påverkar i sin tur hälsa och välbefinnande positivt – vilket är en fördel även för arbetsgivaren.

Om chefen går med på förslaget gäller alltid en muntlig överenskommelse, men facket rekommenderar att den även bekräftas skriftligt. Det kan vara bra att ha om det senare uppstår frågetecken.

– Det behöver inte vara något formellt avtal. Ett mejl om vad ni kommit överens om räcker, säger Katarina Skarin Ebenstrand.

Om diskussionen går trögt kan man vända sig till sitt fack.

– Det är alltid bäst att själv börja med att prata med sin chef. Men om det av någon anledning inte går kan man självklart kontakta oss och få stöd och hjälp.

Jan Sandred har haft tur med sina arbetsgivare på den fronten. Alla har sett fördelarna med hans arbete ”på väg”. Själv sammanfattar han dem så här:

– Arbetstiden blir mer flexibel och arbetsmiljön mer produktiv. Man optimerar sin tid och minskar stressen i vardagen.

Ta diskussionen om restiden på rätt sätt

  • Vill du få räkna restid som arbetstid, lyft frågan med din chef. Ge exempel på arbetsuppgifter du kan göra på resan. Minskad stress och förenklad livssituation kan också vara användbara argument.
  • Be om en kortfattad skriftlig bekräftelse på vad ni kommit överens om.
  • Kontakta facket om diskussionen går trögt.

Så blir jobbet på resan säkert och effektivt

  • Stäm av med din chef hur du ska hantera kraven på informationssäkerhet.
  • Använd en säker internetuppkoppling med VPN.
  • Praktiska prylar är en värmeabsorberande platta
    att ha under laptopen och brusreducerande hörlurar.
  • Om du kan, undvik den värsta rusningstrafiken.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA