Prata med ditt arbetsplatsombud om du behöver råd
På många arbetsplatser finns det fackliga arbetsplatsombud – men jag märker ibland att okunskapen om vad de kan göra är stor. Eftersom arbetsplatsombuden kan vara en länk till ett bättre arbetsliv är det viktigt att du känner till deras uppdrag.
Arbetsplatsombuden arbetar på arbetsplatsen och känner kollegerna. Därför har de förståelse för verksamheten – men de företräder inte sig själva, utan medlemmarna. De ska ta till vara medlemmarnas intressen i förhandlingar eller samverkan med arbetsgivaren. De utbildas också för att fungera som ett bollplank inom många olika områden, både vad gäller fackliga frågor och frågor om arbetsmiljö.
Du kan prata med ditt arbetsplatsombud för att få råd om hur du ska göra i olika situationer som uppstår på arbetsplatsen. Om du hamnar i en konflikt med din chef – ta kontakt med ditt arbetsplatsombud och be om hjälp. Berätta vad du har råkat ut för och vad du behöver hjälp med. Tillsammans kan ni komma fram till vad som är bäst för dig i din situation. Kanske är det bra att begära ett samtal med chefen och tillsammans gå till ett sådant möte?
Det förtroendevalda arbetsplatsombudet kan vara den som lyssnar och ställer klargörande frågor. Kanske kan ombudet också föreslå en plan för vad som behövs för att lösa konflikten.
Många gånger är det individuella medlemsstödet det allra viktigaste i arbetsplatsombudets uppdrag. Men det är ett uppdrag som sällan syns, för medlemmen vill inte alltid berätta att hen har fått hjälp av facket. Ett arbetsplatsombud som agerar stöd har nämligen tystnadsplikt och får bara agera med medlemmens samtycke.
För att kunna företräda de anställda i förhandlingar med arbetsgivaren är det viktigt att arbetsplatsombudet känner till medlemmarnas uppfattningar i olika frågor. Använd därför din möjlighet till inflytande genom att vara aktiv i dialogen med ditt arbetsplatsombud.