Personlig utveckling nyckeln till lycka
Det kan kännas tungt att börja arbeta efter semestern. Men om du mer varaktigt vantrivs på jobbet kan du ha mycket att vinna på att arbeta med din personlighet.
Om det finns problempå arbetsplatsen är det viktigt att arbeta för att förändra situationen till det bättre. Du ska inte behöva acceptera missförhållanden.
Men för det egna välbefinnandet kan det löna sig att möta motgångar och irritationsmoment på ett klokt sätt – särskilt om det handlar om mer harmlösa, vardagliga företeelser.
Forskningen visar att den egna personligheten påverkar hur lycklig man är i sin vardag – på arbetsplatsen och på fritiden. Vår sammanlagda lycka avgörs till stor del av hur vi är som människor och hur vi uppträder gentemot andra. Och det går att förändra.
– För att höja sin lyckonivå behöver man förr eller senare arbeta med någon form av personlig utveckling, eftersom personlighetsdragen har så stor betydelse för lyckan, oavsett om det är privat eller på arbetet, säger Filip Fors, doktorand i sociologi vid Umeå universitet.
Tre personlighetsdrag har visat sig särskilt viktiga i de forskningsstudier som gjorts. Emotionell stabilitet är ett personlighetsdrag som utmärker dem som sällan upplever
obehagliga känslor som exempelvis ångest, nedstämdhet och stress. De som ofta upplever positiva känslor kännetecknas av extraversion – de är utåtriktade. Samvetsgrannhet är detsamma som att vara självdisciplinerad, agera plikttroget och målinriktat.
–Dessa personlighetsdrag påverkar lyckonivån betydligt mer än yttre faktorer. Men de går att förändra. Mitt tips är att analysera sin personlighet, sina styrkor och svagheter, säger Filip Fors.
Utifrån det kan man sedan arbeta för att påverka såväl sin personlighet som sin arbetsmiljö. Exempelvis kan den som har svårt att komma i mål med saker, och upplever det som negativt, ta till olika verktyg eller utbildningar för att lära sig planera och sätta realistiska mål.
Men självklart ska man tala med arbetsgivaren om det är kraven i jobbet som är orealistiska, menar Filip Fors.
– Att utveckla förmågan att gå i mål med saker eller att tillsammans analysera vad som är rimliga krav borde en bra chef och en god arbetsplats kunna hjälpa till med, säger han.
Samspelet med arbetskamraterna är viktigt för hur bra vi mår på jobbet – och det går att skapa en positiv spiral. Studier ger belägg för att man får tillbaka det man ger på arbetsplatsen i form av gott humör och kamratskap som ökat välbefinnande för egen del.
– Den som är glad och positiv får ofta positiv feedback, vilket leder till att han eller hon känner sig nöjdare, säger Filip Fors.
Forskning visar också att positiva känslor ofta leder till ökad produktivitet, vilket i sin tur kan resultera i att såväl man själv som chefer och kolleger blir mer tillfredsställda. Gott
humör och arbetsglädje kan således vara självförstärkande. Filip Fors konstaterar att det dessutom är bevisat att det är bra för välbefinnandet att gå i mål med saker.
En hel del av dem som inte trivs på sin arbetsplats tänker nog att de kunde stå ut om de tjänade mer eller jobbade mindre. Men tvärtemot vad många tror finns det inga belägg för att den som har högre lön är mycket lyckligare än andra.
– Mer pengar har inte någon större betydelse för hur lycklig man upplever sig. Du skulle bli förvånad över hur små skillnader det är i självskattad lycka mellan de som tjänar minst och de som tjänar mest. Det beror på att människor vänjer sig vid materiell välfärd, säger Filip Fors.
Inte heller hur mycket man jobbar har stor betydelse. De flesta studier visar att det inte finns något samband mellan lycka och arbetstid. Men i sin ännu opublicerade avhandling har Filip Fors belagt ett positivt samband mellan längre arbetstid och lycka. Men, säger han, det verkar snarare bero på att det är en viss positivt lagd och stresstålig personlighetstyp som väljer tidskrävande arbeten än att det är själva arbetstiden i sig som gör dem lyckliga.
För den som trots allt inte är nöjd på sitt arbete dyker förr eller senare frågan om att byta jobb upp.
– En del av olyckan handlar om att vi har svårt att göra det vi vill göra. Därför är det viktigt att analysera vad man egentligen vill göra, säger Filip Fors.
Den som exempelvis är extremt noggrann och därför har svårt att släppa saker kanske inte ska vara chef, utan i stället forskare eller ha något annat yrke där dessa egenskaper är en fördel, anser han.
– Det går ju att byta karriär, men om man inte kan det är ett tips att välja ett arbete där det finns en hög grad av självbestämmande. Forskningen visar att självbestämmande har viss betydelse för hur lycklig man är, säger Filip Fors.
8 tips för att bli mer nöjd på arbetet
1. Identifiera vilka personlighetsdrag du har och arbeta med din personliga utveckling.
2. Välj ett yrke som passar din personlighet.
3. Välj ett arbete med stort självbestämmande eller försök införa mer av självbestämmande i ditt nuvarande arbete.
4. Analysera vad eller vilka situationer på arbetet som får dig att må dåligt.
5. Att gå i mål med saker ökar välbefinnandet, så sätt rimliga mål.
6. En stor del av de negativa känslorna kommer av att inte göra de saker man vill – analysera därför vad du egentligen vill.
7. Positiva saker som att känna sig produktiv och glad på arbetet resulterar ofta i positiv feedback som i sin tur gör dig glad.
8. Ha en aktiv fritid.
Tipsen kommer från Filip Fors.