På frågan ”Vad kan du inte vara utan på jobbet?” svarar Karin Andersson: ”Min mobiltelefon. Om jag behöver stöd eller får en fråga som jag inte kan besvara kan jag snabbt ringa specialister på våra samverkansmyndigheter, som hjälper mig vidare. De är min livlina.”
Bild: Adam Humlesol
På frågan ”Vad kan du inte vara utan på jobbet?” svarar Karin Andersson: ”Min mobiltelefon. Om jag behöver stöd eller får en fråga som jag inte kan besvara kan jag snabbt ringa specialister på våra samverkansmyndigheter, som hjälper mig vidare. De är min livlina.”

Ny teknik ett bra arbetsredskap

PÅ MITT JOBB2024-09-17

Hej Karin Andersson, handläggare på Statens servicecenter.

Av:  Elina Lundberg

Vad gör du på jobbet just nu?
– I början av juni infördes en ny teknik för identitetskontroller på servicekontoren, vilket har skapat ett högt tryck hos oss. Tidigare har vi gjort olika visuella kontroller av identitetshandlingar, till exempel granskat vattenstämplar och UV-märkningar. Med den nya tekniska utrustningen kan vi bekräfta en persons identitet genom ansiktsigenkänning. Det görs också en maskinell kvalitetskontroll av personens id-handlingar. Alla som ansöker om samordningsnummer eller vill bli folkbokförda i Sverige behöver nu personligen besöka ett servicekontor för att genomgå den förstärkta identitetskontrollen. Vi har ett brett spann av kunder – arbetskraftsinvandrare med uppehållstillstånd, kvotflyktingar och EU-medborgare som vistas tillfälligt i Sverige. I juni fick ukrainare som har flytt från kriget möjlighet att folkbokföra sig i Sverige, vilket har gjort att vi har fått ett stort inflöde av kunder. Den nya tekniken är ett jättebra arbetsredskap för att säkerställa att handlingarna är korrekta. Utrustningen är väldigt enkel att arbeta med och systemet är smidigt. Det fanns en oro att tekniken inte skulle fungera, men den var obefogad. 

Vad gör du på ditt jobb till vardags?
– På servicekontoret i Kalmar, där jag jobbar, stöttar vi personer som har ärenden hos Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket. Ofta hjälper vi kunderna att använda samverkansmyndigheternas digitala tjänster. Andra frågor löser vi med hjälp av myndigheternas verksamhetssystem. Många kunder har språksvårigheter eller är äldre och behöver stöd i sina ärenden. De kan ha frågor om allt från barnbidrag till pensioner. Vi som jobbar här kan lite om väldigt mycket. Det ett otroligt intressant, allmänbildande och lärande arbete.

Varför är du medlem i ST?
– Jag har varit medlem i olika fack sedan jag började jobba som 18-åring, framför allt av solidaritetsskäl. Att jag numera är medlem i ST beror på att en kollega i Oskarshamn är fackligt aktiv och förtroendevald i förbundet. Det fick mig att gå över till ST.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA