Ansvarar för flytten till nya lokaler
Hej Mari Gremlin, verksamhetsutvecklare och jurist på Fastighetsmäklarinspektionen i Karlstad.
Vad händer just nu på ditt jobb?
– Vi ska flytta till nya och större lokaler tvärs över gatan. Vi är lite trångbodda i nuläget. Vi räknar också med att vi ska få ett utökat uppdrag på myndigheten, att vi kommer att få tillsynsansvar även över fastighetsmäklarföretag. Då behöver vi anställa ytterligare tio personer. Jag har blivit utsedd till flyttgeneral och håller i allt som rör flytten, stort som smått. Upphandling av kaffe- och vattenautomater och lokalvård. Färgval, låskolvar, rumsplacering... Det är allt, verkligen. Så många frågor som man aldrig tidigare har tänkt på.
Vad gör du på jobbet till vardags?
– Jag har varit på plats här i ett år, och under den tiden har jag jobbat mycket med utbildningskrav för mäklare. Sedan handlar det också om verksamhetsutveckling i stort, som att effektivisera arbetsmetoder. Jag har även ordnat praktik på fastighetsmäklarkontor för alla på myndigheten, för att vi ska få en ökad förståelse för hur mäklaryrket är i praktiken.
Varför är du med i ST?
– Som jurist har jag varit med i Jusek under många år och trivts bra med det, men nu när jag har gått över mer till verksamhetsutveckling så känns ST rätt. Jag tycker det är roligt att ST vänder sig till alla statsanställda, inte bara en viss yrkesgrupp.