Öppen attityd gör oss mer kreativa
För att bli kreativ måste du inte alltid tänka nytt. Du kan börja med att ifrågasätta det som du brukar ta för givet. Ha också en öppen attityd, blanda erfarenhet med något nytt och pröva att kombinera saker som inte hör ihop.
Per Kristensson är professor i psykologi och innovation vid Karlstads universitet. Han forskar om kreativitet och anser att det finns många missförstånd på området.
– Att beordra fram kreativitet är svårt, säger han. En klok chef ska inte ställa krav och uppmana anställda att »gå in och kämpa mer«.
Att locka med belöning är inte heller ett framgångsrecept. Per Kristensson tycker att det ofta finns en övertro på brainstorming som metod. Han menar att man ofta inte når dit man vill på det sättet.
– Man tar inte till vara andras förslag, integrerar dem med sina egna idéer och bearbetar dem.
I stället är hans tips att ifrågasätta vanliga antaganden, för att hitta nya perspektiv. Han tipsar också om att ta till vara idéer som poppar upp i huvudet och inte låta dem fladdra i väg.
– Idéer uppstår ofta när du upplever att något inte fungerar. Var tillåtande mot dig själv, skriv ned din idé även om den känns udda. Fundera över om det går att modifiera den och ta den så långt du kan. Analysera och formulera idén innan du går vidare med den. Ledningen måste också skapa en bra grogrund för nya idéer och alternativa tankesätt. Det är viktigt att alla i organisationen omfattas.
– Kreativitet uppstår när människor känner att det är spännande och roligt att komma med förslag, säger Per Kristensson. Ett visst mått av risktagande måste tillåtas och nya idéer ska provas och utvärderas. Annars ledsnar folk.
Den uppfattningen delar Maria Sandgren, psykolog vid Södertörns högskola. Hon forskar också om kreativitet.
– De flesta organisationer underskattar de anställdas motivation för att göra något för sin arbetsplats, säger hon. Att öppna för utveckling genererar en stor delaktighet och glädje.
Nyskapande idéer är som vedträn i brasan. De glöder länge.
– Det är en härlig känsla att hamna i flow och fascinerande att hitta en kreativ lösning på ett problem, säger Maria Sandgren.
Per Kristensson tycker att trots att ledningar ofta pratar om öppet klimat och högt i tak är det i praktiken inte alltid välkommet att torgföra annorlunda åsikter. I stället firar ofta medhåll, jakande hummanden och nickar stora triumfer.
Därför, menar Maria Sandgren, kräver kreativitet ett visst mod.
– En kreativ miljö innebär att både chefer och anställda måste våga sig ut i det okända och visa tillit för oliktänkande. Tyvärr fungerar det sällan så. Ofta säger en medarbetare en sak, någon annan föreslår något och sedan bestämmer chefen.
Hon säger att ett tips för att öka kreativiteten också är att utmana de egna rädslorna: om du är rädd för att prata i grupp bör du se till att ge dig i kast med det. Har du ångest för förändring, försök att försiktigt ompröva dina arbetsmetoder.
Att medarbetarna har skiftande bakgrund, erfarenhet och position är bra för kreativiteten. Men alla människor och arbetsgrupper kan förbättra sin kreativitet.
– Samtliga på arbetsplatsen kan bidra med idéfrön om de får kunskap, frihet och tid i sin tjänst att arbeta med utveckling. Det finns flera beprövade träningstekniker som alla kan lära sig, säger Per Kristensson.
Maria Sandgren menar att en nyckel till kreativitet är att tänka tillsammans.
– Släpp prestigen, var lyhörd för vad andra tänker om din idé och resonera inte i termer av rätt och fel. Den första idén är sällan genial utan alla idéer mår bra av att »idisslas« lite.
Övningar för ökad kreativitet
1 Vänd dig om
- Formulera ett problem som ska lösas. Exempel: Vi vill ha större inflytande över lokalernas utformning.
- Lista alla antaganden som är förknippade med problemet. Exempel: Ledningen vill bestämma själv. Det måste se likadant ut på alla avdelningar. De flesta bryr sig inte om hur det ser ut på jobbet.
- Vänd antagandena till dess motsats. Exempel: Ledningen vill höra medarbetarnas idéer. Det får gärna se olika ut på olika avdelningar. Alla vill ha inflytande över sin arbetsmiljö.
- Använd de nya antagandena för att skapa idéer. Exempel: Bjud in ledningen, låt den ta del av er vision där alla medarbetare är engagerade i sin arbetsmiljö och alla avdelningar fått sätta sin egen prägel på arbetsmiljön.
2 Sex tänkande hattar
- Låt sex »hattar« i olika färger symbolisera olika förhållningssätt. Den svarta symboliserar det kritiska och dömande, den blå söker samband och ser helhetsmönster, den röda är känslosam och passionerad, den vita är neutral och faktainriktad, den gula ser fördelar och är positiv och den gröna tänker ständigt utanför ramarna. Välj färg, angrip olika problem från de olika perspektiven. Pröva att byta hattar med varandra!