Måste jag ange min chef som referens?
När arbetet med att skriva ett personligt brev och ett cv är avklarat brukar många hamna i bryderi om vilka de ska uppge som referenspersoner i ansökan. Men du kan faktiskt ta det ganska lugnt med den frågan.
Först och främst: det är inte alls nödvändigt att ha med några namn i ansökan. Det räcker fint med att skriva att »Jag lämnar gärna referenser vid behov«. Vanligtvis uppstår önskemålet i samband med den första intervjun.
Men vem ska du då lämna som referens? Det bör vara en person som känner dig och vet vad du går för i arbetssammanhang. En person som alltså både arbetat med dig och sett dig agera i flera yrkesmässiga situationer. En kollega, en samarbetspartner från någon annan organisation – eller varför inte en före detta chef?
Nästan alla jag har talat med känner att de borde uppge sin nuvarande chef. Och de flesta vill inte det. Anledningen till det kan vara flera: de kan ha en konflikt med sin chef och misstänka att chefen inte kommer att svara rättvisande på den presumtiva arbetsgivarens frågor, eller så kanske de inte vill avslöja att de är ute efter ett nytt jobb. Det kan också hända att de faktiskt inte anser att chefen har tillräcklig kunskap om deras kompetens.
Är det då ett problem att inte uppge sin närmsta chef som referens? Nej, jag tror inte det. Rekryterare och HR-personer är väl medvetna om att det kan vara känsligt att visa på sin arbetsplats att man är på väg därifrån. Det är ju inte heller så kul att ha flaggat för att man vill bort, om man sedan misslyckas med att få det åtråvärda jobbet.
Vem du än väljer som referensperson, se till att hen vet vilket slags jobb du söker, ta reda på vad hen kan tänkas säga om dig och be referenspersonen återkomma till dig efter samtalet. Informationen om vad som sades i samtalet kommer att hjälpa dig att göra ett ännu bättre intryck vid nästa intervjutillfälle.
Inger Ehn Knobblock är en av ST:s karriärcoacher