Lyft i mötet med försäkrade
Det startade med en pilotgrupp på Försäkringskassan i Göteborg. I höst skall ytterligare 1 600 handläggare i hela landet lära sig metoden motiverande samtal.
– Efter kursen kände jag att jag för första gången fått ett riktigt bra samtalsredskap i mitt arbete, säger Eva Göransson Lycke.
Hon har arbetat 33 år på Försäkringskassan och är i dag personlig handläggare för unga människor med aktivitetsersättning. För åtta år sedan gick hon själv kursen i motiverande samtal – även kallat MI, motivational interviewing – och började lobba för metoden på sin arbetsplats.
Hennes nuvarande chef, Eva Svensson, förstod att det här var något för personalen. När Försäkringskassan ville ha ett försökskontor för metoden nappade hon direkt.
Kursen är på fyra dagaroch innehåller flera samtalsövningar. Efter två dagar får deltagarna en läxa som går ut på att genomföra ett samtal enligt metoden. Sedan får de berätta för gruppen hur det gått.
– Personalen ville detta och vi behövde ett samtalsredskap för att närma oss personer. Vi har varit så juridiska, att rätt ska bli rätt. Samtidigt arbetar vi med människor i en utsatt situation. Då behövs det mer beteendevetenskap, säger Eva Svensson.
Snart börjar ytterligare 30 handläggare i Göteborg kursen, som går ut på att lära sig en samtalsmetod med respektfullt lyssnande och öppna frågor, som i bästa fall hjälper den sökande att välja en förändring.
Utbildaren Barbro Holm Ivarsson har också skrivit en bok om metoden, MI motiverande samtal – praktisk handbok för Försäkringskassan.
Själva metoden går ut på att driva samtalet framåt genom att lyssna aktivt, utan förutfattade meningar, och locka fram tankar om förändring. Grundsynen är att människor har en inneboende kompetens och att det gäller att hitta de rätta vägarna i sitt eget liv.
Handläggaren ber till exempel om lov, innan hon eller han kommer med information. Genom att upprepa ledord speglas det som nyss sagts. Det är ett mycket respektfullt bemötande, tycker Eva Göransson Lycke.
– Samtidigt fördjupar metoden samtalet och allting går mycket snabbare, säger hon.
Hon har utvecklat arbetssättet med att skriva ned samtalet och sända hem det för att den försäkrade ska kunna läsa igenom det i lugn och ro.
– Jag har också lärt mig att vänta på svar. Vi skall inte råda eller ställa till rätta, utan ställa frågor som hjälper den andra att sätta upp mål. När människor säger »Jag vill…«, då händer det saker, säger Eva Göransson Lycke.
Motiverande samtal (MI) i korthet
- Använd öppna frågor som: Hur ser du på din situation?
- Reflektera genom att spegla med ord som den andre sagt.
- Sammanfatta det som sagts: »Så du har det …«
- Bekräfta: »Du försöker verkligen…«
- Locka fram samtal till förändring: »Vad ser du för fördelar/nackdelar?«
- Erbjud information i en dialog: »Vad känner du till om reglerna?«
- Avsluta samtalet med att betona personens ansvar: »Vad blir nästa steg för dig?«