Lyckat firande – så här gör ni
Att fira sina framgångar kan ha en stor effekt på arbetsklimatet. Men det gäller att göra det på rätt sätt. Ibland kan det faktiskt vara dåligt att bjuda på tårta.
Att fira gemensamma framgångar i arbetet skapar en vi-känsla, att alla drar åt samma håll. Det ger en större lust att jobba vidare. Det säger Atle Johansen, livscoach och föreläsare. På samma sätt, menar han, att om en enskild person haft framgång som gynnar hela organisationen är det viktigt att lyfta fram och fira det, så att alla känner att de är del i något större.
– Man ska inte behöva gå på fotbollsmatch för att fira att ens lag vinner, när man har ett lag på jobbet.
Även ledarskapskonsulten Anders Kinding tycker att det är viktigt att fira framgångarna på jobbet.
– Människors beteende påverkas starkt av positiv återkoppling. Mer än av kritik, faktiskt. Att fira sådant som vi lyckas med tillsammans är ett av de bästa sätten att skapa ett positivt arbetsklimat. Vilket i sin tur har inverkan på effektivitet och resultat.
Ännu lättare är det att se vad som händer när man inte bryr sig om att fira sina framgångar.
– Det sänker medarbetarnas entusiasm, i värsta fall söker sig folk någon annstans där de blir uppmärksammade och belönade så som de tycker att de ska bli.
Anders Kinding hävdar bestämt att det är cheferna som måste ta ansvar för att framgångarna firas.
– Annars gör de inte sitt jobb ordentligt. Å andra sidan, om medarbetarna tycker att det firas för lite har de ansvar för att lyfta upp frågan på agendan, berätta det för sin chef.
Men allt firande fyller inte sitt syfte. Ibland kan det rent av bli kontraproduktivt.
Här varnar Anders Kinding för fallgroparna – och ger sina bästa tips.
Undvik fallgroparna
- Glöm inte att fira era framgångar! Vanligaste misstaget är att man inte firar alls.
- Fira inte fel saker. Fira sådant som är förknippat med arbetet och samarbetet – belöna bra resultat utifrån arbetet.
– Jag ser ofta att chefer belönar folk för att de fyller 42 eller har namnsdag eller att det är Alla hjärtans dag. Då har chefen missat något. Chefen är där för att hjälpa medarbetarna att lyckas i jobbet. När chefen firar Alla hjärtans dag är det bara för att själv bli populär.
- Alla gillar inte samma slags belöningar. Att alltid bjuda på tårta när det händer något bra, är inte så lyckat för dem som till exempel kämpar hårt med att hålla vikten nere.
– Eller som på en arbetsplats, där man alltid brukade fira bra årsresultat med en maskeradfest. Det tyckte de flesta var jättekul – utom några som tyckte att det var jättepinsamt.
- Glöm inte att variera firandet. Har man börjat ge biobiljetter när det går bra, och sedan fortsätter med det, så förväntar sig folk till slut biobiljetter, oavsett hur det går.
Så lyckas ni med firandet
- Tänk på att firandet är något som man gör tillsammans – all verksamhet är grupparbete i större eller mindre skala. Låt därför alla komma till tals när ni avgör hur framgången ska firas.
– Jag tror att många chefer är dåliga på att fråga sina medarbetare hur de skulle vilja att man firade.
- Firandet ska vara kopplat till arbetet, arbetsresultatet, att man gjort något enastående, klarat en svårighet. Det ska anknyta till en tydlig händelse eller ett resultat.
- Firandet behöver inte kosta mycket pengar. Det är inte storleken på presenten som räknas, utan att man har tänkt till: Vad kan vara uppmuntrande, kul och värdefullt? Att bara gå ut och äta gemensam frukost i parken tillsammans en morgon när solen skiner kan vara minst lika betydelsefult som att åka iväg till den flotta konferensgården i tre dagar.
- Det är viktigt att fira både individuella prestationer och gruppframgångar. I många fall är framgångarna resultatet av ett grupparbete. Då ska teamet vara med och fira. Men det kan också vara någon som tagit särskilt mycket initiativ, och dem är det viktigt att premiera individuellt, så att de inte känner sig negligerade.
– Inom offentlig verksamhet är man ofta alltför försiktig med att lyfta fram de individuella prestationerna.
- Ibland kan man jobba i ett projekt som inte ger resultat förrän efter flera år. Vänta inte med firandet tills allt är klart. Det är viktigt att ändå hitta bra anledningar att fira ganska frekvent. Försöka hitta tydliga delmål: När vi nått den här fasen ska vi fira.
Bra sätt att fira
- Gör saker tillsammans – alltifrån att spela brännboll eller bowla, till att gå och lyssna på någon kul ståuppkomiker, kanske någon som pratar om något jobbrelaterat.
- Finns det budget kan man åka iväg tillsammans. Kombinera gärna med någon typ av planering eller samarbetsdiskussioner. Man måste inte begränsa sig till att dricka öl och småprata.
- Vad som är ett bra individuellt firande beror på vem det handlar om. Den som firas kan själv få svara på vad som uppskattas mest: en ledig eftermiddag för att handla julklappar eller att göra ett studiebesök? Det kan lika gärna handla om nöje som att medarbetaren får göra något som är intressant för sin personliga utveckling.
Atle Johansens high five-tips
Allihop har vi också ansvar att fira arbetskamraterna i det lilla, även en vanlig trist tisdag, anser Atle Johansen. Det skriver han om i sin bok, 101 sätt att säga »high five«, som kommer ut i höst.
– Det gäller att hitta ögonblick, stunder och tillfällen där man kan ge varandra en »high five«. Som när en kollega hjälpt dig med din dator, eller klarat av ett prov.