Kulturen påverkar både trivsel och effektivitet
Det finns en typ av arbetsplatskultur som jag vill varna för. Vi kan kalla den för »låt gå-kulturen«. Den främjar vare sig initiativ, samarbete, hjälpsamhet eller att någon visar framfötterna.
I min vardag som konsult möter jag en mängd olika kulturer, inte minst eftersom jag och mina kolleger ofta jobbar med rådgivning som har med kulturutveckling att göra.
När en arbetsplats har en låt gå-kultur domineras den av slapphet. Var och en gör sitt jobb på arbetsplatsen, men aldrig något mer. Samarbete och arbetsgemenskap är bristvaror, och viljan till utveckling och förändring är svag.
Orsaken är nästan alltid att medarbetarna upplever en brist på delaktighet, påverkansmöjligheter och grundläggande information
om vad ledningen tänker om framtiden.
I kombination med detta saknas nästan alltid konkreta, mätbara och påverkbara mål för verksamheten – eller för de enskilda medarbetarna.
Detta skapar oengagerade medarbetare. För vad tjänar det till att intressera sig när man inte känner sig riktigt involverad i verksamheten och när det inte finns några tydliga mål att sträva efter? Dessutom brukar trivsel och arbetsglädje vara stora bristvaror i en låt gå-kultur.
Men du som känner igen dig, helt eller delvis, i min beskrivning kan i många fall faktiskt göra något åt saken.
Du bör ta upp problemet med dina kolleger och din chef vid nästa avdelningsmöte – eller åtminstone påtala det för din chef.
Chefen har ett stort ansvar för att kulturen på din arbetsplats främjar arbetsglädje och effektivitet. Stämningen på er arbetsplats har en avgörande betydelse både för din trivsel och för hur bra du kan prestera. Jag är övertygad om att särskilt du som har erfarenhet från flera olika arbetsplatser kan intyga detta.
Gert Ohlin är konsult och arbetsplatsutvecklare