Konsten att få ut något av en karriärcoach
Innan du bokar in ett coachsamtal bör du ha funderat över vad det är du behöver hjälp med. Ju mer du har tänkt igenom din situation och dina behov, desto mer får du ut av samtalet.
Det är viktigt att inför sig själv klargöra vad man egentligen är i behov av. Jag har erfarenhet från coachsamtal där den coachade nog hade behövt annat samtalsstöd.
Inte sällan bokas ett coachsamtal vid en tidpunkt då något dramatiskt har inträffat på arbetsplatsen – det kan handla om bråk i arbetsgruppen, en jobbig konflikt med chefen eller hot om uppsägning.
Vid dessa tillfällen kan det vara en god idé att fundera över om det kanske är en psykolog eller en facklig kämpe som man i stället borde vända sig till.
När du vet att det faktiskt är en coach du behöver tala med – sätt dig ned och fundera över vad du vill ha ut av samtalet. Försök ringa in de allra viktigaste frågorna: Hur motiverad är du för en förändring? Hur ser dina drivkrafter ut, och vad är det som hindrar dig?
Ju mer du har reflekterat på egen hand, desto mer kan du få ut av ett coachande samtal. På så vis slipper du och din coach använda onödig tid till att ringa in vad du egentligen vill tala om.
De allra flesta som jag har talat med är ändå väl förberedda. En del har långa frågelistor som steg för steg betas av. Andra e-postar sina ansökningar eller beskriver ingående i ett brev hur deras arbetsliv ser ut.
Gemensamt för de här personerna är deras starka vilja att få ett bättre och roligare arbetsliv. De är redo för att ta nästa steg i sin yrkesutveckling och som coach kan jag med hjälp av frågor och engagerat lyssnande bistå den coachade att upptäcka sin alldeles unika väg.
Inger Ehn Knobblock är en av ST:s karriärcoacher