En av tungviktarna inom svensk arbetsmarknadsforskning, Gunnar Aronsson, myntade för några år sedan begreppen enkel och dubbel inlåsning. Enkel inlåsning innebär att man antingen inte trivs i sin yrkesroll eller inte trivs på arbetsplatsen. Dubbel inlåsning handlar om att man vantrivs både med yrkesrollen och med arbetsplatsen. Inlåsning kan skapa stress och oro både på kort och lång sikt. Därför är det bra att tänka igenom vilka trivselfaktorer som är viktiga för dig.
En känsla av kontroll är viktig för de flesta. Som arbetstagare har du en rad arbetsuppgifter att lösa. För att bli tillfredsställd är det bra om du själv kan påverka hur du vill lösa arbetsuppgiferna.
Känslan av rättvisa är också viktig på en arbetsplats. Detta gäller allt från lönesättning till arbetsbelastning.
En lagom hög administrativ börda är en mycket underskattad faktor för den allmänna trivseln. Alltför mycket administration kan göra arbetsdagen till en lång kamp mot klockan.
Att kunna se resultat av sitt arbete är en stor källa till trivsel. Det är viktigt att vara på en arbetsplats eller i en roll där man kan visa konkreta resultat.
En annan viktig faktor för trivsel är att som arbetstagare få återkoppling på sitt arbete. Återkopplingen ska självfallet vara genomtänkt och balanserad.
Till sist ska det också nämnas att de flesta arbetstagare uppskattar ett arbete som är lagom komplext och innehåller varierande arbetsuppgifer. Alltför enahanda arbetsuppgifer leder lätt till leda.
Det är bra att fundera på vilka faktorer som gör att just du trivs med din arbetsplats och din yrkesroll. Sedan kan du behöva påminna dig själv, dina kolleger och din chef om detta då och då.
Jörgen Kihlgren är en av STs karriärcoacher.