Friheten minskar stressen
Arbetsgivaren har ett ansvar för att medarbetarna får ihop sitt liv på jobbet med livet hemma, anser Riksbankens personalchef Maria Wahl. För den sedeltekniska experten Maria Hesselmar har den inställningen betytt mycket.
– Jag tycker att vi har en ganska unik flexibilitet här, säger Maria Hesselmar.
Hon är ingenjör och frånskild mamma med två pojkar, tre och sex år gamla. Hon arbetar heltid, det har hon alltid gjort. Men på hennes tidigare arbetsplats fanns väldigt lite frihet i fråga om arbetstider, och hon fick inte arbeta hemifrån.
På Riksbanken kan hon komma sent och gå tidigt de veckor hon har barnen hos sig, och ta igen tiden när barnen är hos sin pappa. Hon kan också arbeta hemifrån om det behövs.
– Vi har ganska intensiva arbetsperioder ibland, men genom att jag har så stora möjligheter att påverka upplägget av jobbet känner jag aldrig någon stress.
Maria Hesselmars arbete innebär mycket resor, men även de har gått att planera så att vardagslivet fungerar. Och möten på jobbet börjar aldrig före nio och slutar aldrig efter fyra.
Maria Hesselmar betonar att förtroendet mellan chef och medarbetare och mellan kollegerna i arbetsgruppen är viktigt för att flexibiliteten ska fungera.
– Och det tycker jag genomsyrar hela vår verksamhet. Det är aldrig någon som tittar snett när jag ska hämta barnen och går tidigt.
Riksbankens personalchef Maria Wahl säger att myndigheten arbetar mycket med ledarskap och ledarinställning. Man har exempelvis utbildningar där chefer får genomföra fingerade medarbetarsamtal inför åskådare. Därefter får de feedback på samtalet.
– Medarbetarna ska känna att det finns hjälp att få när de behöver det. Och cheferna ska ha koll på »medarbetarnas hinderbana« även utanför arbetet.
Rätten till flexibla arbetstider gäller inte bara småbarnsföräldrar, påpekar hon.
– Vi är beredda att göra det som krävs för att behålla skickliga medarbetare. Pressar vi folk så att de inte hinner med det de har hemma kommer de inte att orka med jobbet heller.
Livssituationen kan ibland innebära att man behöver byta arbetsuppgifter. En kvinnlig chef var på väg att säga upp sig för att chefsjobbet blev för mycket med småbarn hemma, men beslutade att stanna kvar när hon erbjöds att tillfälligt hoppa av chefsposten.
– Den person som tog över chefsposten blev sedan gravid och föräldraledig även hon, och då tog en annan kvinna över, berättar Maria Wahl. Vi lyfter kvinnor, det känns roligt. Och det vi får i gensvar är lojalitet och engagemang.
Att tänka på för medarbetare och chefer
- Du som medarbetare har ett ansvar att tala om för chefen när du behöver hjälp.
- Som chef bör du ha koll på vad som händer i medarbetarnas liv även utanför jobbet.
- En generös inställning till medarbetarnas behov är bra för verksamheten på sikt.