Facebook kan ge nytta i jobbet
Facebook kan vara kul för skvaller och upptåg. Men sajten kan också vara ett kraftfullt redskap för att nätverka med kolleger och samarbetspartner, om du väljer att använda den så.
Fortfarande använder nog de flesta Facebook mest för att hålla kontakt med familj och vänner. Men allt fler har också börjat betrakta sin sida på den sociala nätverkssajten som en professionell plattform där det går att visa upp sitt yrkesjag och välja vänner utifrån arbetets innehåll.
En som välkomnar den utvecklingen är Nina Jansdotter, beteendevetare och författare till boken Framgång med Facebook.
– I dag behöver alla ett bra nätverk för att ta sig fram, säger hon.
Men är det inte ett stort steg att lämna den trygga, privata sfären?
– Det där är en falsk trygghet. Allt på Facebook riskerar att spridas. Att inse det och agera därefter, det tycker jag är trygghet. Och då kan man ju lika gärna släppa in fler i sitt nätverk.
Varumärkesutvecklaren Anna-Maria Berggren har föreläst för ST-medlemmar om möjligheten att stärka sitt personliga varumärke med hjälp av sociala medier. Också hon menar att det går att dra professionell nytta av sajter som Facebook:
– Ditt varumärke uttrycks egentligen i allt du kommunicerar. Att bygga ditt varumärke handlar om att sända ut signaler som skapar rätt associationer, signalerar ditt kärnvärde: dina personliga egenskaper och din kompetens.
För ST Press delar Nina Jansdotter och Anna-Maria Berggren med sig av sina bästa tips för den som vill dra nytta av Facebook i jobbet.
Effektivt nätverkande
Att använda Facebook för att nätverka är oerhört tidseffektivt jämfört med att mingla, ringa och mejla, menar Nina Jansdotter. På det viset kan du lätt nå dina vänners vänner.
Så gör du: Skaffa Facebookvänner som har kompetens, kontakter och kunskap som du saknar. Du kan även ha utbyte av folk med stora nätverk, folk med intressanta jobb inom branschen, folk som hörs och syns. Gå med i grupper för ämnen som intresserar dig. Finns de inte – starta dem själv. Var positiv i dina kontakter – gilla, peppa och puffa. Tänk efter hur du kan hjälpa en ny vän innan du själv ber om en tjänst.
Tänk på: Undvik att framstå som en övermänniska. Variera dina inlägg, glöm inte att vara personlig. Visa känslor, men undvik ytterligheter.
Kompetens och koll
Du kan använda Facebook för att hänga med i din samtid, ha koll på snackisarna och få färsk information inom ditt specialområde, tipsar Nina Jansdotter. Du kan diskutera problem, få svar på frågor och tips på relevanta kurser, böcker och sajter.
Så gör du: Skriv frågor eller efterlysningar, dela med dig av dilemman, be om tips eller synpunkter. Men var också aktiv med att dela med dig. Om alla bara observerar blir det ju inget av det.
Tänk på: Glöm inte källkritiken. Var noga med att det du själv använder eller skickar vidare stämmer.
Jobbletande och rekrytering
Nina Jansdotter rekommenderar den som letar nytt jobb att på Facebook visa upp ett levande cv och lyfta fram kvaliteter och erfarenheter. Sajten ger dig tillgång till en mängd kontakter när du letar jobb eller rekryterar. Du kan också kolla upp arbetsplatser.
Så gör du: Letar du efter nytt jobb, var extra noga med vilken bild du ger av dig själv i din profil och de dagliga kontakterna. Många rekryterare tar en titt på de påtänktas Facebooksidor.
– Det har hänt att de betalat »vänner« för information, säger Nina Jansdotter.
Om du ber ditt nätverk om jobbtips, var specifik. Se till att de vet att du letar: »Sitter och filar på mitt cv, någon som vill slänga ett öga?« Följ tänkbara arbetsgivares sidor. Leta efter vänners vänner inom din bransch eller organisation, så du kan hänvisa till en gemensam kontakt.
Om det är du som rekryterar, lägg ut annonsen på din logg.
Tänk på: Akta dig för att bli påstridig och att försöka utnyttja dina kontakter för långt. Tro inte att du klarar dig med bara Facebook.
Instrument för ledarskap
Nina Jansdotter ser Facebook också som ett verktyg för chefer och ledare. På Facebook kan du kommunicera dina tankar och visioner. Du kan visa fler sidor av dig själv. Du kan ge feedback, peppa och lyfta fram insatser, och visar samtidigt upp ditt ledarskap.
Så gör du: Vill du inte ha medarbetarna som vänner, var tydlig med din policy. Eller omvänt: »Jag finns på Facebook och är gärna vän med mina medarbetare, men ni får i så fall ta initiativet«. Du kan inte kräva att dina medarbetare ska vara vän med dig. Det är inte heller ok att vara vän med vissa men säga nej till andra. Ett alternativ är att skapa en (frivillig) grupp – då kan man kommunicera utan att vara »vänner«.
Tänk på: Det finns en risk att bli lite stel och korrekt. Men det går att bjuda på sin person utan att gå över gränsen: »Jag gruvar mig lite inför föredraget i morgon«.
Bygg ditt varumärke
Anna-Maria Berggren råder den som vill använda sociala medier för att odla sitt varumärke att tänka igenom ett antal frågor:
- Vad är mitt varumärkeslöfte? Hur uppfattar jag mig själv? Hur uppfattar andra mig? Hur vill jag bli uppfattad?
- Vem behöver veta vem jag är? Varför ska de bry sig om vem jag är?
- Välj nätverk utifrån målgrupp, innehåll och möjligheten till meningsfulla konversationer.
- Gör sedan en analys av din profil: Är den här informationen, de här bilderna och grupperna klockrena för att kommunicera mitt varumärke? Hur uttrycker jag mig i dag? Vilken ton och vilka ämnen hjälper mitt varumärke och vad stjälper det?
Anna-Maria Berggren rekommenderar också den som vill använda sociala medier i jobbet att ta reda på vilka regler som gäller för att göra det på arbetsplatsen, och att inte lämna ut känsliga uppgifter eller baktala arbetsgivare, kolleger eller kunder. Tänk på hur du skulle ha gjort i den analoga världen om du befann dig på exempelvis ett mingel eller en middag, är hennes råd.