De satsar på bättre hälsa
Anställda på Försäkringskassans kundcenter har en hög sjukfrånvaro. Det försöker man tackla på olika sätt. I ett projekt har cheferna fått träningskort och deltagit i ett nätverk om ledarskap och hälsa.
I Försäkringskassans satsning på ledarskap och hälsa har alla chefer på myndighetens kundcenter, drygt 70 personer, ingått i ett nätverk där de genom föreläsningar och workshop fått incitament till att förbättra sin hälsa. De har också fått träningskort under en begränsad tid.
Ida Tideholt, chef på Försäkringskassans kundcenter i Sundbyberg, hade redan börjat förändra sitt liv när projektet startade. Anledningen var att hon var överviktig och ville få bättre hälsa och kondition. Men trots att hon redan hade gått ned i vikt visade tester vid projektstarten att hennes fysiska ålder var högre än hennes biologiska 43 år.
När projektet avslutades mättes Ida Tideholts fysiska ålder till 30 år.
Numera är hon mer medveten om att hon också är en bättre ledare om hon mår fysiskt och psykiskt bra.
– Jag orkar helt enkelt vara mer inspirerande än om energin är slut och jag bara sitter och glor framför datorn.
Ida Tideholt är också fackligt aktiv inom STs chefssektion. Hon tycker att nätverket och föreläsningarna har gett henne kunskaper som hon har nytta av som ledare, utöver träningen.
– Nu kan jag inspirera, utan att ställa krav. Och i nätverket tog vi upp många andra frågor som har betydelse för hur jag är som chef. Som konflikthantering och hur man skapar reda i sin oreda.
Efter projektet har cheferna haft i uppgift att föra ut sina nya kunskaper till medarbetarna på gemensamma arbetsplatsträffar och att motivera till gemensamma friskvårdstimmar.
Ida Tideholt berättar att hennes medarbetare är väldigt medvetna om hälsofrågor och att de gärna ägnar enhetsgemensamma friskvårdstimmar åt promenader, yoga eller pingis.
Tuija Rönnback är platschef för Försäkringskassans kundcenter i Sundbyberg. Hon har själv deltagit i satsningen och tycker att cheferna har blivit mer medvetna om hur viktigt det är att må bra på jobbet.
– Alla på kundcenter, oavsett roll, har ett tufft jobb och för att orka måste man ta hand om sig själv.
ST inom Försäkringskassan tycker att det är bra att arbetsgivaren satsar på hälsa, men anser att det hade varit ännu bättre om satsningen hade involverat alla anställda.
Enligt Lotta Lilja Thörnblad på Försäkringskassans HR-stab finns just en sådan ambition. Hennes förhoppning är att senast våren 2014 få en budget för att alla medarbetare på kundcenter ska få motiverande föreläsningar i kombination med fysisk träning.
Ida Tideholts tips för att komma igång
- Hitta en fysisk aktivitet du gillar.
- Försök att få aktiviteten att bli en vana ett par gånger i veckan.
- Om du hamnar på »villospår«, se det inte som ett misslyckande utan ta nya tag i stället.