Blygsamma resultat av medarbetarundersökningar
Det är viktigt att ta reda på hur medarbetare upplever sin arbetssituation. Men tyvärr är många medarbetarundersökningar dyra och håller en anmärkningsvärt låg kvalitet.
Det är inte osannolikt att du för inte så länge sedan har fyllt i en medarbetarundersökning, eller snart kommer att göra det. I grunden är det naturligtvis bra, för att inte säga nödvändigt, att arbetsgivarna genomför regelbundna undersökningar av hur medarbetarna mår.
Men hur ofta har du varit med om att dina och dina kollegers svar har lett fram till konkreta förbättringar av din arbetsmiljö? Tyvärr är de konkreta resultaten ofta blygsamma. Efter en medarbetarundersökning brukar cheferna vanligtvis sätta sig ned med de anställda och diskutera vad som kan bli bättre. Detta är självfallet bra – så länge som samtalet också resulterar i konkreta förbättringar. Men man kan fråga sig om denna viktiga dialog måste föregås av en medarbetarundersökning.
Att genomföra en medarbetarundersökning är dyrt. Den konkreta nyttan borde, menar jag, vara större än den vanligtvis är. Det största problemet är den anmärkningsvärt låga kvaliteten på många medarbetarundersökningar.
Den absolut viktigaste faktorn är naturligtvis mätkvaliteten. Frågorna i undersökningen ska helt enkelt ge svar på det man vill veta. Men hör och häpna: många arbetsgivare använder sig inte av tillförlitliga enkäter. Känner man inte till mätkvaliteten så går helt enkelt inte resultatet att värdera. Jag vet att detta inte innebär att arbetsgivaren struntar i sina medarbetares synpunkter, men det är lätt att dra den slutsatsen.
Nästa gång du ska svara på en medarbetarundersökning, diskutera gärna enkätens utformning med din fackliga företrädare och din chef. Hur är frågorna formulerade, hur redovisas slutsatserna? Dina synpunkter är alldeles för viktiga för att slarvas bort i meningslös undersökning.
Gert Ohlin är konsult och arbetsplatsutvecklare.