Säkerhetsrådgivaren Glenn Petrini är en av dem som bemannar stödtelefonen. Huvudskydds­ombudet Christina Eklöf är glad att den finns.
Bild: Elis Hoffman
Säkerhetsrådgivaren Glenn Petrini är en av dem som bemannar stödtelefonen. Huvudskydds­ombudet Christina Eklöf är glad att den finns.

Beredda att ta emot samtal dygnet runt

PÅ JOBBET: FÖRSÄKRINGSKASSAN2012-05-29

När hoten ökade ordnade Försäkringskassan en dygnetruntöppen stödtelefon för personalen. Nu permanentas försöket.

– Tidigare var hoten inte alls lika vanliga. Men när den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen infördes brast det för många, kanske i synnerhet de med psykisk ohälsa, säger Glenn Petrini, en av Försäkringskassans säkerhetsrådgivare.

Ökningen gick från 250 anmälda incidenter 2008 till 731 året därpå. Nu har utvecklingen planat ut och Försäkringskassan hanterar drygt 1 000 incidenter årligen som rör personsäkerheten.

Handläggarna kan behöva extra stöd när en försäkrad varit hotfull.

– Man kanske känner ett obehag. Det kan komma när man lämnat arbetet och är hemma, säger Glenn Petrini.

Han är en av åtta säkerhetsrådgivare som turas om att bemanna en särskild dygnetruntöppen stödtelefon. Det kommer ett till två samtal i veckan.

– Den viktigaste egenskapen är att kunna lyssna. Sedan gäller det att snabbt göra en bedömning om vad det är som har inträffat.

Ibland behövs bara någon att prata med. Då och då hjälper Glenn Petrini till att förmedla kontakt med företagshälsovårdens psykologer, eftersom säkerhetsrådgivarna själva inte är professionella terapeuter. Den hotade kan också få kontakt med en brottsofferjour som Försäkringskassan har avtal med. I vissa fall behövs hjälp med praktiska problem.

– Det har hänt att vi ordnat med ett alternativt boende, exempelvis på hotell, samt transport dit, säger Glenn Petrini.

Huvudskyddsombudet Christina Eklöf är uppmärksam på utvecklingen.

– Det är tyvärr ett vanligt fenomen att man skjuter budbäraren, säger hon.

Stödtelefonen är något hon välkomnar: den extra möjligheten till uppbackning är viktig och hon uppskattar att den verkligen är pålitligt öppen dygnet runt.

– Förut var det sagt att alla chefer hade ansvaret och alltid skulle finnas tillgängliga, dygnet runt. Men det höll inte, säger hon.

Glenn Petrini håller med.

– När man har telefonen måste man naturligtvis alltid vara tillgänglig och beredd att gå i tjänst.

Stödtelefonen har funnits på prov sedan juni 2011.

– Men jag tror att vi kommer att fortsätta med den, säger säkerhetschef Torgny Collin.

Olaga hot är ett brott och Torgny Collin anser att den som drabbas ska polisanmäla.

– Men det är lätt sagt. Alla orkar inte gå hela vägen, säger han.

Då kan stödtelefonen spela en positiv roll, tror Torgny Collin.

– Med stödet från myndigheten ökar chanserna att handläggaren vågar medverka till en polisanmälan. Man vet att arbetsgivaren kommer att hjälpa en hela vägen med vittnesstöd och så vidare, säger Torgny Collin.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA