”Working class hero” i jobbprojekt

ARBETSMARKNAD2018-03-13

Arbetsförmedlingen drar i gång en satsning för att få fler arbetsgivare att se kompetensen hos människor med funktionsnedsättning. I en reklamfilm använder man John Lennons sång Working class hero – efter brevväxling med hans änka Yoko Ono.

Sverige har hög sysselsättning. Drygt åtta av tio svenskar är i jobb eller utbildning. Men bland personer med funktionsnedsättning är andelen bara sex av tio, 62 procent, samtidigt som många arbetsgivare säger sig ha svårt att hitta arbetskraft. Det är bakgrunden till Arbetsförmedlingens projekt Gör plats.

– Människor med en funktionsnedsättning är en outnyttjad resurs på arbetsmarknaden, säger Katarina Pettersson Brdarski, enhetschef och ansvarig för kampanjen Gör plats.

Det ser ungefär likadant ut år för år, oavsett konjunktur, påpekar hon.

– Men vi vet att arbetsgivare som jobbar med människor med en funktionsnedsättning ser kompetensen, och upplever att det har lett till en bättre arbetsmiljö och ett stimulerande arbetsklimat. Vi vill att fler arbetsgivare ser det värdet när de rekryterar.

Arbetsförmedlingen har fått särskilda resurser för satsningen i år och nästa år. Hittills har man gjort en film och en hemsida där arbetsgivare och arbetssökande kan hitta information om vad myndigheten kan bistå med.

Filmen ska visas på Youtube, Instagram, Facebook och som reklam i teve. En av de medverkande är synskadad, en har Downs syndrom, en är bipolär och en har utmattningssyndrom. Det är viktigt att visa att funktionsnedsättningar även kan vara sådant som inte syns, framhåller Katarina Pettersson Brdarski.

– Ett exempel är just utmattningssyndrom, som påverkar de kognitiva funktionerna i hjärnan.

I bakgrunden av filmen hörs John Lennons klassiska Working class hero.

– Alla vill bli en working class hero, och om man lyssnar på texten tycker jag att den passar så otroligt bra, säger Katarina Pettersson Brdarski. Produktionsbolaget skrev till Yoko Ono och berättade om syftet, och skivbolaget gav sitt tillstånd.

John Lennons änka Yoko Ono har sagt ja till att använda låten.
Bild: Mostphotos
John Lennons änka Yoko Ono har sagt ja till att använda låten.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Per (ej verifierad) sön, 03/18/2018 - 20:30
"Alla vill bli en working class hero", vad är det för skitsnack? Låten handlar om hur vi redan i barndomen indoktrineras att nöja oss med ett liv som working class heroes. Budskapet i låten är att alla inte vill bli en working class hero, det finns andra värden i livet.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA