Webbutbildning ska hjälpa myndigheter att effektivisera
Ekonomistyrningsverket, ESV, erbjuder en ny webbutbildning för myndigheter som vill effektivisera sin ärendehantering. Utbildningen ska hjälpa till att minska kostnaderna för onödig efterfrågan.
Den nya utbildningen ska hjälpa statligt anställda att motverka onödig efterfrågan och öka kvaliteten i sin service. Utbildningen bygger på en metod som forskare vid Karlstads universitet har tagit fram i samarbete med Skatteverket och Försäkringskassan. Metoden går ut på att identifiera och minska den onödiga efterfrågan.
Webbutbildningen ger generella kunskaper och tips om hur metoden kan användas i praktiskt arbete. ESV erbjuder dessutom anpassad vägledning och praktiskt stöd i en programutbildning för effektivare service, där den nya webbkursen ingår.
Onödig efterfrågan
Enligt ESVs definition kan onödig efterfrågan beskrivas som misslyckade interaktioner ur målgruppens perspektiv, mellan myndigheten och personer eller företag som har ett ärende hos myndigheten. Det kan till exempel vara att en person återkommer med frågor till myndigheten, fast det inte hänt något med ärendet eller att personen redan borde ha fått informationen som efterfrågats.
Källa ESV
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.