Bild: Mikael Damkier/Mostphotos

Vill se bättre samarbete efter stoppet på E22

TRAFIKVERKET2024-01-31

Efter totalstoppet på E22 har Trafikverket och generaldirektören Roberto Maiorana fått hård kritik. STs avdelningsordförande Mikael Sandberg bedömer dock att ledningen fortfarande har förtroende i organisationen. Han efterlyser ett bättre samarbete mellan myndigheter för att undvika liknande händelser.

Dagarna efter nyår ledde ett snöväder till totalstopp på E22 i Skåne. Människor blev sittande i sina bilar i nära ett dygn under ett trafikkaos som började med att en lastbil körde fast och blockerade vägbanan.

Trafikverket har fått hård kritik för att inte ha agerat tillräckligt snabbt under händelsen. Även myndighetens generaldirektör Roberto Maiorana, som var ledig under snökaoset, har hamnat i blåsväder efter att TV4 Nyheterna avslöjat att han endast hade ett telefonsamtal med den tillförordnade generaldirektören Malin Holen under den tid som vägen var avstängd. Utöver det hade de också SMS-kontakt på kvällen 3 januari, samma dag som snökaoset började.

Roberto Maiorana har själv hävdat att de haft nära kontakt under hela händelsen.

STs avdelningsordförande på Trafikverket Mikael Sandberg säger att förtroendet internt för generaldirektören inte har påverkats av rapporteringen.

– Jag upplever det inte så, och jag har inte hört någon som har sagt att man inte har förtroende för Roberto. Men jag tycker det är tråkigt att han inte svarade rakt på journalistens fråga. Sedan är det inget problem att han ska kunna ha semester och vara ledig och att man kan delegera hans uppdrag i organisationen, säger Mikael Sandberg.

Han har inte heller uppfattat att det finns någon intern kritik gällande hanteringen av händelsen eller tillgången på personal.

– Jag har inget skäl att tro att man har misslyckats där och har inte fått några signaler om det. Sedan har det brustit i samordningen mellan olika myndigheter och organisationer, och det är något som behöver hanteras. Det är ett arbete som pågår, och det här är ytterligare ett skäl för att fortsätta det.

Hur ser du på kritiken som Trafikverket har fått från olika håll?

– Det är onödigt att ställa sig och peka finger om vem som skulle gjort vad först. Det är tråkigt när det kommer från andra myndigheter, för det skapar grus i maskineriet. Vi måste fortsätta samarbeta. Sedan är det förstås konstigt att det tar så otroligt lång tid för räddningstjänst och plogbilar att komma ut. Jag vet inte var det har brustit och hur det kunnat bli så, säger Mikael Sandberg.

Finns ingen fog för kritiken?

– Det finns alltid skäl att fundera på varför saker händer. Någonstans har det brustit. Men det stora problemet är att vi har en sådan uppsplittrad situation med olika ansvarsområden. Det saknas en tydlig uppdelning och det finns ingen som tar ledartröjan.

Hur är stämningen på myndigheten, med tanke på detta?

– Det har kommit massor med information om det här på intranätet. Där finns möjligheten att kommentera och det har varit mycket diskussioner. Det har handlat om allt möjligt, men framför allt är många upprörda över att folk inte lyssnar på varningarna från SMHI, säger Mikael Sandberg.

Just nu pågår utredningar av händelsen hos Länsstyrelsen i Skåne län samt internt på Trafikverket. Myndigheten är även kallad till riksdagens trafikutskott 8 februari.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Trafikverket
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA