”Vi tycker det här är bra”
Det Hongkongbaserade bolaget MTR fick uppdraget att sköta Stockholms tunnelbana. ”De har bra tidshållning och ett gott renommé”, säger Kent Pettersson, sektionsordförande för Spår och spärr inom ST Spårtrafik.
MTR vann upphandlingen i konkurrens med fem andra anbudsgivare och övertar driften från Veolia. Det preliminära datumet för övertagande är 9 november och kontraktet löper i åtta år med möjlighet till förlängning i ytterligare sex år. Kontraktet gäller förutom trafikdriften även underhåll av fordon, stationsservice, städning och snöröjning.
– Vi ville ha ett annat bolag än Veolia, som vi haft lite problem med fackligt sett. MTR var ett av de fyra bolag som stod högst upp på vår önskelista, så vi är nöjda, säger Kent Pettersson.
Enligt honom har alla tunnelbaneanställda vid Veolia blivit garanterade att få gå över till den nya arbetsgivaren. Samtidigt oroar sig Kent Pettersson lite för dem inom sektionen Spår och spärr som arbetar på lokalbanorna, till exempel Lidingöbanan och Tvärbanan.
– Veolia har kontrakt på lokalbanorna till 2012, men de är inte så lönsamma, så ryktet går att Veolia nu kommer avsäga sig lokalbanorna. Och då vet vi inte vad som händer, vem som tar över, säger han.
ST Spår och spärr
Sektionen Spår och spärr inom ST Spårtrafik består av närmare 100 personer, varav hälften arbetar inom tunnelbanan och hälften på lokalbanorna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.