Varför dras inte avgiften på lönen?
Fråga: Jag har i flera år haft olycksfallsförsäkring genom STs medlemsförsäkring. Nu har jag plötsligt fått ett inbetalningskort – för fyra månader! Varför? Jag har aldrig betalat via postgiro utan försäkringsavgiften har varje månad dragits direkt på lönen i samband med att medlemsavgiften till ST betalats.
Irriterad
Ändrad administration orsaken
Svar: Före den 1 jan 2003 administrerade Förenade Liv Trygg-Hansas premier och försäkringsbesked för olycksfallsförsäkringarna för vuxen och barn. Trygg-Hansa skötte skaderegleringen av inträffade olycksfall.
Många medlemmar som betalat sina försäkringspremier genom löneavdrag via Förenade Liv har tyckt att detta varit en bra betalningsform, inte minst genom att premierna delats upp per månad. De ställer säkert samma fråga som ”Irriterad”.
Orsaken till att du nu fått inbetalningskort är att samarbetet mellan försäkringsbolagen upphörde den 1 januari i år. Det hade till följd att premien måste inkasseras av bolagen var för sig.
Löneavdrag för olycksfallsförsäkringen kan tyvärr inte ombesörjas av Trygg-Hansa som istället erbjuder betalning av försäkringarna via autogiro eller inbetalningskort.
På grund av tekniska problem har premieaviseringen från Trygg-Hansa också blivit försenad, fyra månader, och från förbundet beklagar vi detta.
I fortsättningen får du inbetalningskort om du inte begär autogiro och i så fall ska du vända dig till Trygg-Hansa.
Positivt är att villkor och belopp i olycksfallsförsäkringarna för både vuxen och barn betydligt förbättrats och att försäkringarna från och med 2003 gäller i hela världen.
rtiklar om STs medlemsförsäkringar har funnits i nummer 1 och nummer 4 av Statstjänstemannen 2003.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.