Vägverket Produktion blir Svevia
Vägverket Produktion byter namn till Svevia när verksamheten bolagiseras vid årsskiftet. ST-avdelningen räknar med att den nya styrelsen kommer att välja att vara kvar i Arbetsgivarverket.
– Vi för inrangeringsförhandlingar utifrån myndighetsavtalet, säger STs avdelningsordförande Tommy Aldvin. Och det skulle förvåna mig om den nya styrelsen skulle ha en annan åsikt, åtminstone inom en treårsperiod.
Enligt sektionsordförande på Vägverket Produktion, Lars Leijon, vill arbetsgivaren ändra vissa villkor i avtalen i samband med bolagiseringen. Det gäller bland annat pensionsåldern.
– Nu har vi de som går vid 60 års ålder, alternativt 63. Men arbetsgivaren vill ”marknadsanpassa” villkoren och vill höja den. Skälet är att man inte har så låg pensionsålder på den privata sidan.
Ett konstituerande möte ska hållas inom kort för att utse styrelse och ordförande i Svevia. Därefter ska styrelsen sammanträda för att utse VD. Regeringens utredare inför bolagiseringen, Christina Rogestam, har föreslagit att nuvarande direktören Per-Olof Wedin ska utses till VD.
På den fackliga sidan kommer sektionen inom Vägverket Produktion att bli en egen avdelning efter årsskiftet. ST blir dock det minsta facket på Svevia – LO-förbundet Seko är överlägset störst, och Saco är näst störst.
Frågan om facklig styrelserepresentation är ännu inte avgjord. Enligt aktiebolagslagen ska det vara två ordinarie och två ersättare, men man kan komma överens om annat. Arbetsgivaren hade föreslagit en ordning med tre ordinarie företrädare och inga suppleanter. Då skulle de tre avtalsbärande facken, Seko, ST och Saco, få varsin representant.
– Vi och Saco var överens om att ställa oss bakom det, säger Lars Leijon. Men Seko går inte med på det, och då blir det ”två plus två”. Därmed finns en risk att ST blir utan en ordinarie styrelseplats.
Ledningen har nyligen aviserat nya organisationsförändringar, som den nya styrelsen ska ta ställning till under våren. Ännu finns dock ingen information om eventuella personalkonsekvenser.
Bolagisering Vägverket
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.