Underskott på 800 miljoner
Politikerna bör kritiseras mer än bolagsledningen för SJ ABs ekonomiska problem, anser STs ordförande vid SJ Leif Fagerström.
SJ AB gick med 800 miljoner kronor i underskott förra året. Får bolaget inget tillskott av kapital senast den 15 september hotar konkurs.
– Den uppkomna situationen har till stor del skapats av politiker och tjänstemän inom departementen, anser Leif Fagerström.
Han förklarar att SJ AB hade med sig stora kostnader redan när bolaget bildades. Ägaren staten skapade ett aktiebolag den 1 januari 2001 utan att detta hade ett egentligt egenkapital. Mer än hälften av kapitalet fanns på pappret och har nu ätits upp.
Situationen är till stora delar ett resultat av gamla försyndelser – bolaget fick överta förlustbringande avtal från gamla SJ – och för stora driftkostnader, enligt Leif Fagerström.
– Men det kom inte fram förrän ledningen gjorde en genomlysning av företaget, säger han.
Näringsministern har uttalat sig om att staten ska ta sitt ansvar, men i dagsläget vet ingen vad som kommer att hända. En järnvägsutredning pågår enligt vilken hela det svenska järnvägsnätet kan bli totalt avreglerat.
– De flesta anställda tar det dock lugnt. Målsättningen är att vi ska leva vidare, säger Leif Fagerström.
Fakta
SJ AB redovisar ett underskott på ungefär 800 miljoner kronor för 2002. Även om bolagets styrelse beviljas ansvarsfrihet är revisorerna mycket kritiska. Det finns osäkerhetsfaktorer vad gäller moderbolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet och det kanske inte kan betala sina skulder, heter det bland annat.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.