UD vidtar åtgärder efter kritik
Enligt en konsultrapport får UDs anställda felaktiga ersättningar. De törs heller inte rapportera brister. Det ska man nu vidta åtgärder mot, säger UDs kommunikationsansvariga Cecilia Julin.
Konsultrapporten är kritisk på flera punkter. Förutom felaktiga betalningar, som leder till för höga kostnader, finns en ovilja eller rädsla bland de anställda att rapportera brister. Otydliga riktlinjer bidrar till att personalen inte lever upp till regelverket.
Cecilia Julin, komunikationsansvarig på utrikesdepartementet, säger till Ekot att dålig kännedom om och efterlevnad av regler är ett bekymmer för alla organisationer.
Enligt henne är det också ett problem att cheferna på beskickningarna själva attesterar sina räkningar. Det ska man inom UD ändra på genom att flytta upp attesteringen till en högre nivå. Att det inte skett ännu beror på att UD saknat ett elektroniskt övervakningssystem.
UD har också tillsatt flera arbetsgrupper som ska förenkla myndighetens regler och ta emot kritik från personalen, berättar Cecilia Julin. Hon säger också att UD redan fått rapporter om fel som begåtts och som man diskuterar och följer upp.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.