UD långsammast på offentlighet
Utrikesdepartementet, UD, blev sämst i klassen när tidningen Riksdag & Departement testade hur snabbt departementen besvarar frågor. UDs snabbaste svarstid var en vecka. Enligt reglerna ska frågor besvaras skyndsamt.
Under en vecka i november skickade tidningen Riksdag & Departement tre frågor till vart och ett av departementen. Snabbast att svara var förvaltningsavdelningen – inom en och en halv timme hade tidningen fått svar på frågorna. UD besvarade en av frågorna efter en vecka, de övriga två efter mer än två veckor. Övriga departement besvarade förfrågningarna inom en eller två arbetsdagar.
I frågorna begärde Riksdag & Departement ut en förteckning över alla inkommande brev under en specifik vecka, de fem första e-postmeddelandena under en bestämd dag och de fem första breven som innehöll ordet ”ersättning” under oktober i år.
”Det ska gå skyndsamt. I princip ska myndigheterna lägga allt annat arbete åt sidan och ta itu med handlingarna direkt”, säger byråchefen Albert Johnson på Justitieombudsmannen till tidningen. Grundprincipen är att begärda handlingar ska lämnas ut inom ett dygn.
UDs presschef Anders Jörle förklarar de långa expeditionstiderna med att UD är det största departementet:
– Det är extremt mycket ärenden, och extremt många är i någon mening sådana att de måste prövas innan de lämnas ut, det gäller även postlistan, säger Anders Jörle till tidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.