Transportstyrelsen kan tvingas säga upp anställda
För att klara budgeten nästa år kan Transportstyrelsen behöva säga upp anställda. Men redan innan neddragningarna finns en upplevelse bland medarbetarna av att verksamheten inte går ihop. ”Alla vill göra ett bra jobb, men många känner att det inte går”, konstaterar STs avdelningsordförande Anna Malmborg.
För några veckor sedan informerade Transportstyrelsen sina anställda om att det kan krävas uppsägningar för att få budgeten för nästa år att gå ihop. Ökade kostnader har lett till ett underskott på närmare 40 miljoner kronor för 2025.
Enligt förhandlingschefen Benny Berglind kan det leda till att runt 30 tjänster försvinner från myndigheten.
– Det är beklagligt för både våra medarbetare och verksamheten. Vi har jobbat med ett anställningsstopp för att parera det här. Men personalomsättningen har varit oväntat låg, vilket gjort att kostnaderna inte minskat som vi trott, säger han.
Vilka orter eller enheter som kommer drabbas är ännu inte klart. Just nu genomförs en lägesanalys för att undersöka vad som krävs för att få ekonomin i balans inför 2025. Men redan i år har det varit svårt att få pengarna att räcka. Myndigheten har bland annat fått ställa in konferenser och utbildningar. Resandet har också begränsats kraftigt.
– Utan de åtgärderna hade vi riskerat att behöva säga upp ännu fler, säger Benny Berglind.
Beskedet om neddragningarna kom inte som en chock för Anna Malmborg, STs avdelningsordförande på Transportstyrelsen. Det svåra ekonomiska läget för myndigheten har märkts tydligt.
– Någonstans hoppades jag att vi inte skulle hamna här, men nu är det som det är, säger hon.
Myndigheten har totalt över 2 000 anställda. Risken att bli uppsagd har inte lett till någon större oro, enligt Anna Malmborg. Däremot är många medarbetare bekymrade och frustrerade över situationen på myndigheten, berättar hon. Beskedet om de eventuella uppsägningarna har spätt på känslorna ytterligare.
– Det här kommer förstås att svida hårt för dem som drabbas och får gå. Men också för dem som blir kvar i verksamheterna. Det blir en ännu högre arbetsbelastning, säger Anna Malmborg.
Redan nu anser hon att det är svårt för myndigheten att klara sitt uppdrag. Ärenden hinns inte med. Telefontiderna i kundtjänsten och växeln har begränsats för att kunna prioritera annat. Inspektörer blir fast vid skrivbordet för att det saknas pengar till resor.
– Vi klarar inte uppdraget i dag. Med tanke på uppsägningarna blir det antagligen ännu värre under 2025. Alla vill göra ett bra jobb, men många känner att det inte går.
Samtidigt vill Anna Malmborg inte lägga skulden på arbetsgivaren, som hon ändå tycker hanterat det besvärliga läget på ett bra sätt.
– Det här är en anslagsfråga. Vi har haft partsgemensamma diskussioner om hur vi äskar anslag och beskriver vad som behövs för att vi ska leva upp till våra lagstadgade uppdrag. Ledningen har varit väldigt tydlig i den kommunikationen med departementet. Jag har svårt att se att arbetsgivaren skulle kunnat göra mer för att lösa situationen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.