Trängselskatt dyr affär för staten
Intäkterna från försöket med trängselskatter i Stockholm beräknas till drygt 500 miljoner kronor – medan statens kostnader blir det mångdubbla.
Vägverket räknar med kostnader för trängselskatterna på 1,9 miljarder kronor. 1,2 miljarder kostar investeringarna i teknik och system, 700 miljoner räknar man kommer att gå åt till driften.
Verket ska också nyanställa ett tjugotal handläggare i Örebro och Visby. Men den stora rekryteringsinsatsen görs till kundtjänsten som ska svara på allmänhetens frågor. I januari ska den vara bemannad med 400 personer. Men dessa ska inte anställas av Vägverket.
– Vi har upphandlat hela funktionslösningen av IBM, säger Louise Jarn Melander på Projekt trängselskatt hos Vägverket.
IBM hyr i sin tur in personalen genom bemanningsföretaget Manpower. Ett femtiotal finns redan på plats för utbildning. Kostnaden för kundtjänsten beräknas till cirka 200 miljoner kronor.
Också Skatteverket är i färd med att rekrytera till fordonsskattenheten i Örebro. 40 handläggare ska finnas på trängselskattavdelningen, varav ungefär 30 nyrekryteras. Avdelningen ska handlägga handikappfordon och färdtjänstfordon, som efter ansökan får befrielse från trängselskatt, och överklaganden. Kostnaden beräknas till tio miljoner kronor i år och uppemot det dubbla 2006.
24 nyanställs på Kronofogden
Kronofogdemyndigheten i Stockholm räknar med mer jobb när trängselskatterna ska drivas in. Enligt beräkningarna berörs 200 000 fordon per dygn av trängselskatterna.
Myndigheten har fått 4,2 miljoner kronor i extra anslag för trängselskatteförsöket, och meningen är att man ska nyanställa 24 personer.
Också länsrätten i Stockholm planerar för en ökad ärendemängd. Man har skaffat tillfälliga lokaler i närheten av de befintliga och ska genom bemanningsföretag rekrytera 64 personer, från domare till expeditionspersonal.
Av de trängselskatter som flyter in under försöksperioden fram till 31 juli tänker staten behålla tillräckligt för att betala första årets avskrivningar på gjorda investeringar – resten går till Stockholms läns landsting för att bygga ut kollektivtrafiken.
TRÄNGSELSKATT
o Det kommer att kosta mellan 10 och 20 kronor att passera en betalstation. Maxbeloppet blir 60 kronor. Ingen räkning skickas ut.
o Försöket ska pågå 3 januari– 31 juli 2006.
o I samband med valet 2006 hålls en folkomröstning i Stockholms kommun om trängselskatternas framtid.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.