Trafikverket ska utreda underhållet
Trafikverket får regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för att underhålla järnvägen. Målet är ett bättre planerat och effektivare järnvägsunderhåll.
Järnvägsnätet i Sverige är i stort behov av att repareras och rustas upp, konstaterar regeringen i ett pressmeddelande. Det pågår omfattande underhållsarbeten på spåren, men regeringen vill få till ett ännu bättre planerat och effektivare järnvägsunderhåll. Därför får Trafikverket uppdraget att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen. Planeringsarbetet ska genomföras i samverkan med underhållsföretag, tågoperatörer och andra relevanta aktörer.
”När vi nu genomför den största satsningen på järnvägen i modern tid innebär det att vi reparerar och renoverar i snabb takt. Det har inte under något tidigare år genomförts så mycket underhållsarbeten som under 2019 – och vi kommer bara att se mer av det. Därför får nu Trafikverket det här uppdraget”, konstaterar infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, i pressmeddelandet.
Trafikverkets nya underhållsplan ska säkerställa god framförhållning, punktlighet och hög robusthet vid planering och genomförande av underhålls- och banarbeten, skriver regeringen. Bland annat ska den innehålla vilka banarbeten som planeras, när dessa ska genomföras och vilken påverkan de förväntas ha på järnvägstrafiken under genomförandet.
I planen ska Trafikverket också beskriva hur det så kallade basunderhållet ska hanteras i upphandlade kontrakt. Det kan handla om krav på bemanning och inställelsetider vid exempelvis snöröjning eller felavhjälpning vid händelser som signalfel och nedrivning av kontaktledningar.
Regeringen vill förebygga förseningar som orsakas av att tåg går sönder eller river ned kontaktledningar. Därför får Trafikverket ett särskilt uppdrag att utreda åtgärder för att kunna avvisa järnvägsfordon som skadar den statliga järnvägsanläggningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.