Trafiken kan få ny jättemyndighet

KOMMUNIKATIONER2009-04-01

En myndighet för alla trafikslag. Det föreslår Trafikverksutredningen. Enligt utredaren berörs närmare 7 000 anställda. Tommy Aldvin, ST-ordförande vid Vägverket, tycker att lokaliseringen är en viktig fråga.

Av:  Therese Säfström

Banverket och Vägverket föreslås bli en enda myndighet – Trafikverket – tillsammans med Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA, och de delar av Luftfartsverket och Sjöfartsverket som behandlar planeringsfrågor.

Utredaren Nils Gunnar Billinger, tidigare generaldirektör för Luftfartsstyrelsen, menar att ett gemensamt verk är bästa lösningen när trafikplaneringen ska styras av ändamålet i stället för att utgå från ett visst trafikslag.

Vill ha balanserande kraft

– Det är en korrekt invändning att det kan vara för starkt med en sammanläggning. Därför har vi försökt att hitta en balanserande och kontrollerade kraft. Vi föreslår en utvärderingsfunktion för att få in lärande i systemet. Vi vill också att Regeringskansliet förstärks, säger Nils Gunnar Billinger till ST Press.

Syftet med ett transportövergripande arbete är att det ska bli lättare att exempelvis hantera miljöfrågor och hitta lösningar i storstäder.

– Alternativet var ett planeringsverk vid sidan av Banverket och Vägverket, men vi har sett från tidigare försök att det inte fungerar i längden, säger Nils Gunnar Billinger.

Facklig avvaktan

Ordförande för ST inom Banverket, Jerk Wiktorsson, har efterlyst en samordnad planering av trafikslagen, men liksom ordföranden för ST inom Vägverket, Tommy Aldvin, vill han avvakta med att tycka något. Mycket är ännu oklart.

– En viktig frågeställning blir lokaliseringen. I Borlänge, Göteborg och Stockholm har både vi och Banverket kontor, men vad händer med de resterande orterna? säger Tommy Aldvin.

Jerk Wiktorsson hade gärna sett att samverkan mellan transportslagen startade på en lägre nivå.

– Vi samarbetar redan i planeringsprocesser, varför inte utvärdera det först?

Tommy Aldvin, ST-ordförande inom Vägverket, är avvaktande, men tror att ett planeringsverk skulle vara ett sämre alternativ än en sammanslagning.
Tommy Aldvin, ST-ordförande inom Vägverket, är avvaktande, men tror att ett planeringsverk skulle vara ett sämre alternativ än en sammanslagning.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA