Trafiken kan få ny jättemyndighet
En myndighet för alla trafikslag. Det föreslår Trafikverksutredningen. Enligt utredaren berörs närmare 7 000 anställda. Tommy Aldvin, ST-ordförande vid Vägverket, tycker att lokaliseringen är en viktig fråga.
Banverket och Vägverket föreslås bli en enda myndighet – Trafikverket – tillsammans med Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA, och de delar av Luftfartsverket och Sjöfartsverket som behandlar planeringsfrågor.
Utredaren Nils Gunnar Billinger, tidigare generaldirektör för Luftfartsstyrelsen, menar att ett gemensamt verk är bästa lösningen när trafikplaneringen ska styras av ändamålet i stället för att utgå från ett visst trafikslag.
Vill ha balanserande kraft
– Det är en korrekt invändning att det kan vara för starkt med en sammanläggning. Därför har vi försökt att hitta en balanserande och kontrollerade kraft. Vi föreslår en utvärderingsfunktion för att få in lärande i systemet. Vi vill också att Regeringskansliet förstärks, säger Nils Gunnar Billinger till ST Press.
Syftet med ett transportövergripande arbete är att det ska bli lättare att exempelvis hantera miljöfrågor och hitta lösningar i storstäder.
– Alternativet var ett planeringsverk vid sidan av Banverket och Vägverket, men vi har sett från tidigare försök att det inte fungerar i längden, säger Nils Gunnar Billinger.
Facklig avvaktan
Ordförande för ST inom Banverket, Jerk Wiktorsson, har efterlyst en samordnad planering av trafikslagen, men liksom ordföranden för ST inom Vägverket, Tommy Aldvin, vill han avvakta med att tycka något. Mycket är ännu oklart.
– En viktig frågeställning blir lokaliseringen. I Borlänge, Göteborg och Stockholm har både vi och Banverket kontor, men vad händer med de resterande orterna? säger Tommy Aldvin.
Jerk Wiktorsson hade gärna sett att samverkan mellan transportslagen startade på en lägre nivå.
– Vi samarbetar redan i planeringsprocesser, varför inte utvärdera det först?
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.