Tjänstemän känner sig alltmer maktlösa
Det finns stora brister i myndigheternas sätt att informera allmänheten. Det framgår av en undersökning som SCB gjort på uppdrag av Justitiedepartementets kampanj Öppna Sverige.
Men det är inte bara medborgarna som klagar på bristerna. Även de tjänstemän som handlägger ärendena anser att informationsrutinerna lämnar en del övrigt att önska.
Kritiken gäller bland annat att blanketter är obegripliga, att språket är dåligt och att det speglar hemmablindhet, till exempel när det gäller facktermer som är okända utanför förvaltningen.
Tjänstemännen känner sig kluvna i sin roll. Medborgarna uppfattar dem som personer med makt, men själva känner de sig maktlösa. De tvingas stå till svars för politiska beslut som inte går att genomföra. Samtidigt präglas deras egen vardag av nedskärningar, omorganisationer och minskade resurser.
En annan sak tjänstemännen lider av är att media ofta ger en negativ bild av verksamheten och att man på grund av sekretessen inte kan bemöta felaktiga påståenden.
Den interna dialogen på myndigheterna anses viktig, men många påpekar att det saknas mötesfora och framför allt tid för att diskutera det inre klimatet på arbetsplatserna.
Öppna Sverige har också låtit genomföra en undersökning av de 457 JO-anmälningar om offentlighetsprincipen och öppenhet som avgjordes mellan januari 1999 och juli 2000. Syftet är att ge en bild av myndigheternas brister i tillämpningen på de här områdena.
30 procent av fallen gällde svårigheter att få ut allmänna handlingar, 19 procent gällde brott mot sekretesslagen eller tystnadsplikten och 17 procent gällde dåligt bemötande.
Drygt hälften av anmälningarna gällde statliga myndigheter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.