Facket har inte fått någon närmare information om läget ännu, då ett samverkansmöte med arbetsgivaren är planerat till nästa vecka, enligt Kenth Bergqvist, ordförande för ST inom Green Cargo.
Bild: Mostphotos
Facket har inte fått någon närmare information om läget ännu, då ett samverkansmöte med arbetsgivaren är planerat till nästa vecka, enligt Kenth Bergqvist, ordförande för ST inom Green Cargo.

Tågbolag i behov av miljardpaket

SPÅRTRAFIKEN2020-06-04

Green Cargo behöver ett tillskott på 2,2 miljarder kronor från sin ägare, den svenska staten, för att undvika en ekonomisk krissituation, uppger Dagens Industri. Nästa vecka förväntas arbetsgivaren ge facket närmare besked om läget, säger STs sektionsordförande Kenth Bergqvist till Publikt.

En hemligstämplad rapport som revisionsföretaget KPMG gjort på uppdrag av näringsdepartementet visar att det behöver stödkapital på 2,2 miljarder kronor från staten, uppger tidningen Dagens industri.

Enligt rapporten, som tidningen har tagit del av, krävs det snabba beslut från statligt håll om huruvida man är beredd att gå in med ekonomiskt stöd till företaget. Annars väntar ekonomisk kris, eftersom bolaget enligt rapporten räknar med en förlust på 370 miljoner kronor för 2020.

Facket har ännu inte fått någon närmare information om läget. Ett samverkansmöte med arbetsgivaren är planerat i nästa vecka, enligt Kenth Bergqvist, ordförande för ST inom Green Cargo.

– Men vi har på förhand förstått att man behöver pengar och att man funderar på ett statligt lån, säger han till Publikt.

Green Cargo har ännu inte presenterat några varsel. Däremot har bolaget korttidspermitterat runt 200 personer ur den administrativa personalstyrkan sedan 1 maj till följd av coronapandemin.

Bland dem finns omkring 20 av bolagets 264 ST-medlemmar, enligt Kenth Bergqvist. Det kan bli så att de uppgifter som framkommit i rapporten kommer att påverka personalen ytterligare, säger han.

– Det kan det göra i slutändan. Å andra sidan håller vi fortfarande på att rekrytera folk, både produktions- och administrativ personal. Man har hyvlat för hårt tidigare och nu vill man säkerställa att vi har rätt folk på plats.

Enligt rapporten har Green Cargo bland annat ett stort behov av att uppgradera sina vagnar och lok, vilket gör att kostnaderna väntas skena under ett antal år framöver.

– Det kan vi nog inte skylla nuvarande ledning för, utan det handlar mycket om gamla indragningar. Jag har bra förtroende för nuvarande vd, säger Kenth Bergqvist.

Bolagets ledning är inne på samma spår.

”Man har inte hängt med och automatiserat, digitaliserat och återinvesterat. Det har blivit billigare att transportera på väg och dyrare att transportera på järnväg”, säger Ted Söderholm, vd för Green Cargo till Dagens industri.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA